Saudiopettaja rakennutti kouluunsa Suomi-luokan: ”Se on oppilaille kuin turvapaikka”

Raef Buo Edrees jakaa Suomi-oppejaan yli 4 000 arabiopettajalle.
Lähi-itä 13.4.2018 15:47

Raef Buo Edrees opettaa Suomi-luokassa. Oppilaat toivoivat muun muassa älytauluja ja kunnon tuoleja. © Ibn-almudhaffarin koulu

Teinit ovat jännittyneitä ja malttamattomia.

”Vain yksi oppilaistani vastustaa elokuvateatterien avaamista Saudi-Arabiassa”, kertoo biologianopettaja Raef Buo Edrees sähköpostiviestissään.

Äärivanhoillinen muslimimaa on avautumassa yli 30 vuoden jälkeen. Elävät kuvat ovat kruununprinssi Mohammad bin Salmanin kädenojennus nuorisoa kuhisevalle arabikansalle.

”Oppilaani toivovat, että lippujen hinnat ovat alhaiset. Silloin he pääsevät joka viikko elokuviin.”

Mutta vielä isompi mullistus on menossa Ibn-almudhaffarin koulussa Dhahranissa, maan itärannikolla. Innostuksen ja hämmästyksen aihe on Suomi-luokka.

”Uusi luokkahuone on oppilaille toinen koti”, Buo Edrees kirjoittaa.

”Sen näkee heidän silmistään ja käytöksestään.”

 

Oppilas lukee ja rentoutuu nojatuolissa. © Ibn-almudhaffarin koulu

Raef Buo Edrees oli yksi 117 saudiopettajasta, jotka tutustuivat Suomen peruskouluun viime vuonna. ”Muutosagenteille” oli annettu missioksi uudistaa maan autoritääristä, lähinnä oppikirjoihin ja testaukseen perustuvaa opetusta.

Suomen Kuvalehti seurasi syksyn ajan Buo Edreesin opintomatkaa Tampereella. Saunan lauteilla hän oli keksinyt perustaa hybridin, suomalaisen ja saudiarabialaisen koulun risteytyksen.

Sen siemen olisi hänen oma luokkansa.

Palattuaan kotimaahansa Buo Edrees näytti koululaisille videoita ja kuvia kaukaa pohjoisesta. Sitten hän jakoi kyniä ja paperia: suunnitelkaa unelmaluokkanne.

Oppilaat olivat innoissaan. He piirsivät luokkaan uusia alueita. Sopen jossa voisi rentoutua ja lukea. Nurkkauksen jossa voisi opiskella omin päin. Tilan jossa voisi tehdä ryhmätöitä.

He toivoivat kunnon tuoleja, mukavia sohvia, tuliteriä älytauluja, tietokoneita ja tabletteja – myös opetusrobotteja ja 3d-tulostimen.

Kaikki on toteutunut öljyjätti Aramcon rahoittamassa opinahjossa.

”Luokka on kuin turvapaikka oppilaille”, Buo Edrees kuvailee sähköpostitse.

”He eivät halua lähteä sieltä pois. Ja kun heillä on ongelmia tai he haluavat rauhoittua, he tulevat sinne.”

Suomi-luokasta on tullut niin suosittu, että sinne on ilmestynyt kesken tunnin oppilaita muista luokista. Jotkut opettajat ovat olleet vihaisia, kirjoittaneet karkulaisille merkintöjä luvattomista poissaoloista.

”Minun on täytynyt lähettää oppilaita takaisin omiin luokkiinsa.”

 

Biologianopettaja Raef Buo Edrees käveli syyskuussa suolla biologian maastotunnilla Juupajoen Hyytiälässä.

Biologianopettaja Raef Buo Edrees käveli syyskuussa suolla biologian maastotunnilla Juupajoen Hyytiälässä. © Marjo Tynkkynen

Buo Edrees opettaa valikoituja, lahjakkaita lapsia, yläasteikäisiä poikia. Jo luokkahuoneen uusi design ja kalustus ovat muuttaneet asenteita ja ilmapiiriä.

”Oppilaat ovat aiempaa kypsempiä ja huolellisempia, luokasta pidetään huolta.”

”Ja kilpailua on vähemmän, tiimihenki kukoistaa.”

Luokassa on 37 oppilasta, paljon enemmän kuin Suomessa. Oppilaat on jaettu kahteen suureen ryhmään, joissa on taas neljän oppilaan pienryhmiä.

Buo Edrees haluaa olla enemmän ohjaaja kuin perinteinen, luokassa edessä luennoiva opettaja.

”Oppilaani eivät ole tottuneet ottamaan omaa vastuuta opinnoista.”

”Mutta uskon, että he ovat valmiita vapauteen.”

Suunnitelmissa on olla uuden tekniikan avullasuorassa yhteydessä Tampereen Nekalan normaalikouluun, johon Buo Edrees tutustui Suomessa.

”Voimme oppia toinen toisiltamme samaan aikaan.”

Buo Edrees on alkanut käyttää kaksois- tai jopa kolmoistunteja, jotta oppilaat voivat keskittyä kunnolla yhteen aineeseen. Ajan mittaan hän haluaisi muuttaa myös opetussuunnitelmaa.

”Mutta sen muuttaminen on paljon vaikeampaa kuin fyysisen oppimisympäristön.”

Opetussuunnitelmasta päätetään opetusministeriössä Riadissa. Buo Edrees on saanut vierailukutsun ministerin luo huhtikuun lopulla.

Hän aikoo puhua seuraavasta suuresta suunnitelmastaan. Senkin malli on Suomesta.

”Olen kiinnostunut rakentamaan yliopistokouluja, joissa opettajaharjoittelijat voivat kouluttautua viimeisimpien opetusteorioiden mukaan.”

”Tehtävä on vaikea, mutta uskon siihen.”

 

Luokaan on hankittu oppimisrobotteja.

Luokaan on hankittu oppimisrobotteja. © Ibn-almudhaffarin koulu

Vierailuja, luentoja, haastatteluja, konferensseja, yhteydenpitoa vanhempiin. Suomi-matkan jälkeen Raef Buo Edrees on elänyt kiireistä aikaa.

”Lähetän joka päivä kotiin viestiä, mitä heidän lapsensa ovat oppineet.”

Hän on konsultoinut kahta Dhahranin ulkopuolella sijaitsevaa koulua, joihin aiotaan myös rakentaa Suomi-luokka. Lähiaikoina hän aloittaa videokoulutuksen Suomi-opeistaan.

Opettajia on lähes 20 arabimaasta.

”Ilmoittautuneita on yli 4 350. Monet heistä palavat halusta kuulla kokemuksistani.”