Matkustajakoneita lentää yhä Iranin ilmatilassa, vaikka sitä on kehotettu välttämään

Ukrainalaisen matkustajakoneen tuhoaminen Iranin ohjuksilla osoitti, etteivät nykyiset varoitusjärjestelmät tuo turvaa konfliktialueilla lennettäessä.
Lähi-itä 16.1.2020 17:30
83 miljoonan asukkaan Iran on merkittävä sotilasmahti.
83 miljoonan asukkaan Iran on merkittävä sotilasmahti. Sen ilmatilaa pidetään nyt turvattomana. © EBRAHIM NOROOZI / LK

Kansainvälinen ilmailuyhteisö on harvoin toiminut niin ripeästi kuin kesän 2014 jälkeen. Silloin ukrainalaiset separatistit venäläisliittolaisineen pudottivat venäläisellä Buk-ilmatorjuntaohjuksella malesialaisen matkustajakoneen Itä-Ukrainan taivaalta. 298 ihmistä kuoli.

Se ei ollut ensimmäinen vastaavanlainen tapaus, mutta sen jälkeen kansainvälinen ilmailuyhteisö päätti, että nyt saa riittää. Jotakin oli tehtävä konfliktialueiden muodostamien lentoturvallisuusriskien torjumiseksi. YK:n alainen kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO rakensi pikaisesti kaikille avoimen varoitusjärjestelmän, joka aloitti toimintansa alle vuoden Ukrainan tragedian jälkeen.

ICAO:n verkkosivuille luotiin lista konfliktialueista ja niillä lentämiseen asetetuista rajoitteista. Listaa kutsuttiin lyhenteellä CZIR (Conflict Zone Information Repository). Se koottiin lähinnä suurten ilmailumaiden omille toimijoilleen julkaisemista rajoituksista.