Kuvataitelija Ibrahim Qais (vas.) ja hänen poikansa Omer Qais työskentelivät vuosia salassa perheen talon kellarissa.

Vapaan kaupungin taiteilijat

Salaisia teatteriharjoituksia, puutarhaan haudattu viulu. Isisin hallitsemassa Mosulissa taide saattoi tuoda kuolemantuomion.

Kuvataitelija Ibrahim Qais (vas.) ja hänen poikansa Omer Qais työskentelivät vuosia salassa perheen talon kellarissa.
Lähi-itä 18.04.2019 06:00
Teksti Riikka Aaltonen Kuvat Janne Körkkö

Neljä vuotta sitten Mouhamad Ahmad hautasi viulunsa puutarhaan. Terroristijärjestön hallitsemassa Mosulissa ainoa sallittu musiikin muoto olivat nashidit, ilman säestystä esitetyt messulaulut, joiden sisältö liittyi joko uskontoon tai sotaan. Soittimien omistaminen oli jyrkästi kielletty.

”Minut oli kutsuttu kuulusteltavaksi, sillä jäin kiinni internetin käytöstä. Jos he olisivat saaneet selville, että soitan musiikkia, minut olisi todennäköisesti teloitettu”, Ahmad sanoo.

Ahmad oli soittanut ystävänsä Khalid Rawin kanssa salaa siitä asti, kun Isis oli kesällä 2014 vallannut Mosulin. Ahmad salakuljetti harjoittelupaikalle viulunsa ja Khalid suurikokoisen kitarasoittimensa udin. Kaksikko etsiytyi kaupungin laitamille ja yritti näppäillä instrumenttejaan mahdollisimman hiljaa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö