Kiinasta tuli viininviejien El Dorado: Juovatko he todella näin paljon viiniä?

Ulkomaat 8.10.2012 11:45
Viinit kiinnostavat nyt kiinalaisia. Yhä suurempi osa Euroopan tuotannosta matkaa Aasiaan. Kuva Hongkongin Vinexpo-messuilta 29. toukokuuta 2012. Kuva Vincent Yu / AP / Lehtikuva.

Kiinasta on tullut eurooppalaisten viinintuottajien kultamaa, El Dorado. Kiinan ja myös Aasian osuus viennistä kasvaa nopeasti, ja kysyntä kohdistuu etenkin arvoviineihin.

Tämä on vaikuttanut jopa viinitilojen tuotantofilosofiaan. Eurooppalaiset tuottajat keskittyvät nyt yhä enemmän laatuviinien valmistamiseen, kun kalliit tuotteet menevät nopeasti kaupaksi. Tämä houkuttelee pudottamaan bulkkiviinien osuutta ja ohjaa siten tuotantoa.

Trendi näkyy myös Euroopassa ja Suomessa, jossa massaviinien kysyntä on notkahtanut. Laatuviineihin ollaan valmiita panostamaan rahaa, eikä edes nuoria pystytä enää kosiskelemaan ”halvalla punkulla”.

Asian kääntöpuoli on se, että esimerkiksi niin sanottujen ikoniviinien, lippulaivaviinien, myyntiin päätyvät osuudet pienenevät, kun niistä ollaan valmiita maksamaan kovia summia. Jatkossa tämä saattaa vaikuttaa siihen, mitä kukin alkoholin sisäänostaja saa ostaa. Hyvää tavaraa ei riitä kaikille.

Viña Errazurizin Euroopan aluejohtajan Rodrigo Plassin mukaan viinejä hankitaan Kiinaan ja Aasiaan myös sijoitusmielessä. Kalliilla ostettuja viinejä myydään vielä kalliimmalla eteenpäin.

”Tuottajien kannalta iso kysymys on se, juovatko kiinalaiset todella näin paljon enemmän viiniä vai ostavatko he niitä vain keinottelumielessä. Säilyykö kysyntä jatkossa yhtä kovana, ja mitä tapahtuu, jos se romahtaa? Kyseessä on merkittävä riski, jos tämä on vain kupla joka puhkeaa lähitulevaisuudessa”, Plass kertoo.

Tilanteen takana on se, että osa kiinalaisista uusrikkaista haluaa nyt rehennellä ja muodikas eurooppalaisuus tarjoaa siihen hyvän mahdollisuuden. Kiinalaiset ostavat jopa kokonaisia vanhoja viinitiloja linnoineen Euroopasta. Taustalla ei aina välttämättä ole kiinnostus laatuviineihin, vaan juuri statuksen hankkiminen, vanhan mantereen perinteiden ostaminen.

Uudenlainen kuluttajien sukupolvi

Viininkulutus kasvaa myös tavallisen keskiluokan keskuudessa. Markkinapotentiaali on valtava, kun korkealuokkaisten tuotteiden kysyntä lisääntyy. Kiinassa on syntynyt uudenlaisten kuluttajien sukupolvi, jonka käytettävissä olevien tulojen määrä nousee vauhdilla ja joka asuu pääasiassa suurissa kaupungeissa.

Tuontiviinien juojien osuuden arvioidaan kasvavan nykyisestä noin 19 miljoonasta hengestä 21 miljoonaan vuonna 2015 ja 52 miljoonaan vuoteen 2025 mennessä. Kiinasta ja Aasiasta yleisemminkin on muodostumassa viinintuottajille kultakaivos. Eurooppalaiset tuottajat avaavat Manner-Kiinaan omia toimistojaan.

Kiinalaisten kysyntä on kohdistunut etenkin ranskalaisiin viineihin, mikä on tehnyt muun muassa italialaiset kateellisiksi.

Kasvaneesta viennistä huolimatta Kiinan viinimarkkinoita hallitsevat edelleen paikalliset viinit. Ne ovat edullisia, mutta pulmana on kehno laatu. Kulutus henkeä kohden on vielä matala, mutta kasvoi vuosina 2005-2010 yhteensä 22 prosenttia. Markkinoita hallitsevat paikalliset brändit, kuten Changyu, Great Wall ja Dynasty.

Talouden sykleillä ei ole ollut vaikutuksia viinintuotantoon Euroopassa. Monissa maissa on vakiintunut viinikulttuuri ja viinejä juodaan vanhojen tottumusten pohjalta. Ainoastaan kuohuviinien menekki on laskenut jonkin verran, kun juhlamieli on ollut viime aikoina laskussa.