Kansainvälinen varoitusjärjestelmä petti Teheranin lentoturmassa – rakennettiin pikavauhtia MH17:n aiheuttaman shokin jälkeen

Malesialaiskoneen alasampumisen jälkeen luodun järjestelmän pitäisi varoittaa lentämisestä konfliktialueilla.
Ulkomaat 10.1.2020 14:36
Teheranissa tapahtuneen lentoturman uhreja muistettiin Boryspilin lentokentällä Kiovassa 8. tammikuuta 2020. © Sergei Supinsky / Lehtikuva / AFP

Iranilainen ilmatorjuntaohjus koitui mitä suurimmalla todennäköisyydellä Ukrainan kansainvälisen lentoyhtiön UIA:n Boeing 737-koneen ja sen kyydissä olleiden 176 ihmisen kohtaloksi Teheranin aamutaivaalla.

Lentovuoro PS752 oli 8. tammikuuta matkalla Teheranista Kiovaan, kun se putosi esikaupunkialueelle pian nousun jälkeen.

Iran tietenkin kiistää tämän tulkinnan. Iranin siviili-ilmailujohtaja Ali Abedzadeh piti sitä BBC:n mukaan ”tieteellisesti mahdottomana” ja hallituksen tiedottaja leimasi ohjusväitteet ”psykologiseksi sodankäynniksi”.

Monet julki tulleet seikat puhuivat kuitenkin alusta saakka vahvasti ohjusiskun puolesta. Esimerkiksi koneen yhteydet ulkomaailmaan katkesivat kertaheitolla, mikä on hyvin epätodennäköistä iranilaisten selitykseksi keksimässä moottoripalotapauksessa.