Kadonneen koneen matkustaja oli vakuutettu yli miljoonasta dollarista

Tiedonmurusia kadonneesta ranskalaiskoneesta alkaa kertyä. Lue, mitä tiedämme tapahtuneesta tähän mennessä.

Brasiliasta Ranskaan matkalla ollut Air Francen matkustajakone katosi maanantaina Atlantin yllä. Lennolla oli yhteensä 228 matkustajaa ja miehistön jäsentä, joiden pelätään kuolleen.

Airbus A330-200-tyyppinen kone nousi ilmaan Rio de Janeirosta puolilta öin Suomen aikaa. Lennon AF 447 oli määrä saapua Pariisiin kymmenen tunnin lennon jälkeen. Viimeinen havainto koneesta saatiin neljä tuntia lähdön jälkeen, kun kone lähetti automaattisen viesti sähköviasta. Kone ei lähettänyt hätäviestiä.

Uutistoimisto AP kertoi tänään Ranskan ja Brasilian viranomaisten julkistaneen tietoja viestiryppäästä, joka Air Francen lennolta 447 tuli juuri ennen tutkasta katoamista:

Kello 23 paikallista aikaa lentäjä lähetti manuaalisen viestin, jossa ilmoitettiin koneen lentävän myrskypilviin.

Kello 23:10 sarja automaattisia viestejä kertoo ongelmista. Autopilotti oli kytkeytynyt pois päältä, vakauttamislaitteet olivat vahingoittuneet ja lentojärjestelmät heikentyneet.

Kello 23:13 automaattiviesti kertoo lisäongelmista: nopeutta, korkeutta ja suuntaa monitoroivat järjestelmät kaatuivat. Päätietokone ja siipien spoilerit eli ohjainpinnat lakkasivat toimimasta.

Kello 23:14 tullut viimeinen viesti viittaa siihen, että ilmanpaine matkustamossa laski ja että koko elektroniikkajärjestelmä kaatui täysin. Tässä vaiheessa kone todennäköisesti syöksyi kohti merta.

Ranskalaislehti: kolme mahdollista selitystä onnettomuudelle

Air Francen turmakoneen kappaleita on löydetty tiettävästi yli 300 kilometrin laajuiselta alueelta 650 kilometriä Brasilian rannikolta. Le Figaron haastattelemien asiantuntijoiden mukaan tämä viittaa siihen, että kone hajosi ilmassa. Koneessa ei kuitenkaan tapahtunut ilmeisesti räjähdystä, koska putoamispaikalla on havaittu polttoaineen jäämiä. Räjähdyksessä polttoaine olisi palanut.

Hylyn osat liikkuvat jatkuvasti merivirtausten mukana, ja osan niistä
ennustetaan saapuvan Afrikan länsirannikolle viikon kuluessa.

Alkuviikosta lentoyhtiö arveli koneeseen iskeneen salaman, mutta tätä teoriaa on pidetty erittäin epätodennäköisenäLe Figaron artikkelissa kerrotaan kolmesta vaihtoehdosta, jotka
saattaisivat olla aiheuttaa moisen hajoamisen 10 000 metrissä. Näitä
voisivat olla poikkeuksellisen voimakas sääilmiö, äkillinen paineen
katoaminen tai terroristihyökkäys.

Koneen niin sanotut mustat laatikot ovat luultavasti joutuneet Atlantin pohjaan, minkä takia niitä ei ehkä koskaan löydetä. Vaikka laatikot saataisiin ylös meren pohjasta, ne eivät ranskalaisviranomaisten mukaan välttämättä selittäisi turman syytä.

Monilla turmakoneessa olleista ihmisistä oli kaksoiskansalaisuus, minkä takia tiedot uhrien kansallisuuksista ovat vaihdelleet. Eri maat ovat jo julkistaneet omien konessa olleiden kansalaistensa henkilöllisyydet. Näihin maihin kuuluvat ainakin Ruotsi, Kiina ja Brasilia. Air France on luvannut julkistaa verkkosivuillaan listan koneessa olleista keskusteltuaan uhrien omaisten kanssa.

Kiinalainen televisioasema CCTV kertoi mukana olleen kiinalaisen matkustajan, joka oli vakuutettu 1,4 miljoonasta dollarista. Sopimuksen mukaan asiakas oli vakuutettu siltä varalta, että hän kuolisi lento-onnettomuudessa. Vakuutusyhtiö ei ole suostunut paljastamaan edunsaajaa.

Lähteet: STT, AFP, AP, CCTV, Le Figaro

Lue myös:

BBC:n aikajana tapahtumista

Ylen tekemä suomalaisasiantuntijan haastattelu

[Kuvat:air france]