Jättiläisten ilmataistelu – ”hiekkayhtiöt” halutaan pysäyttää kilpailua rajoittamalla

Uutisanalyysi: Lentomatkustajien etujen mukaista on saada edullisia kyytejä nykyaikaisella kalustolla.
Ulkomaat 2.5.2015 15:00
Arabiemiirikuntien Etihad Airwaysin kone laskeutuu Naritan lentokentälle Tokioon Japaniin 14. maaliskuuta 2015. © Koji Sasahara / AP / LEHTIKUVA

Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö Air Berlin on eronnut alan keskeisen eurooppalaisen  lobbausorganisaation AEA:n (Association of European Airlines) jäsenyydestä.

”Me emme näe mitään tulevaisuutta protektionismiin perustuvalle eurooppalaiselle lentoliikennepolitiikalle. AEA on alistunut sellaisten yhtiöiden johdettavaksi, jotka yrittävät epätoivoisesti pystyttää uutta muuria Euroopan ympärille”, kommentoi yhtiön uusi toimitusjohtaja Stefan Pichler yhtiön tiedotteessa.

Saksalaisyhtiön ero heikonlaiseksi lobbariksi tunnetusta AEA:sta on sinänsä suunnilleen yhtä suuri uutinen kuin se, jossa kerrotaan salaman tappaneen pienviljelijän lehmän.

Eron takaa pilkistää kuitenkin tämän hetken suurimpiin kuuluva ilmailu- ja kohta kauppapoliittinenkin kiista, monien suurten eurooppalaisten ja yhdysvaltalaisten verkostolentoyhtiöiden ja niiden lentäjäliittojen kamppailu uusia yrittäjiä, ennen kaikkea Persianlahden kolmea niin sanottua hiekkayhtiötä (Emirates, Etihad ja Qatar) vastaan.