Helsinki saa oman pulinaboksin

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Niin sanottu pulinaboksi ilmestyi aamupäivällä Euroopan parlamentin aukiolle Brysselissä. Se on osa Euroopan parlamentin vaalikampanjaa, joka leviää kevään aikana 27 jäsenmaahan.

pulinaboksi brysselissä

Pulinaboksin idea on yksinkertainen: astu sisään laatikkoon ja kerro koneelle viestisi Euroopalle.

Videoidun mielipiteen voi katsoa boksin ulkoseinustalla olevalta ruudulta. Brysselin pulinaboksin ensimmäiset käyttäjät olivat toivoneet kuluttajille lisää oikeuksia, parempaa maahanmuuttajien kohtelua ja vaihtoehtoisia energiamuotoja.

Helsinki saa oman pulinaboksinsa Lasipalatsin vierustalle 11. toukokuuta. Toinen pulinaboksi tulee Ouluun.

Pulinabokseja leviää ympäri Eurooppaa 36 kappaletta. Videoituja viestejä Euroopalle, englanninkielisin tekstityksin, kierrätetään kevään aikana EU-maasta toiseen.

Euroopan 375 miljoonaa äänestäjää yritetään houkutella uurnille kesäkuussa myös julistemainonnalla, 3D-installaatioilla sekä tv- ja radiospotein.

Suomessa ulkomainonta alkaa 11. toukokuuta. Se leviää 54 kaupunkiin.

Julisteissa ja installaatioissa eurooppalaisia lähestytään kysymällä, mitä he valitsisivat arjessaan. Tyyliin: Kuinka sinun ruokasi tulisi kasvattaa?, Millaista energiaa sinä haluat? tai Kuinka paljon standardeja tarvitsemme? Kysymykset koskevat muun muassa mainontaa, turvallisuutta, ilmastonmuutosta, maahanmuuttoa, kuluttajansuojaa, energiamuotoja, rahankäyttöä ja yhtäläisiä oikeuksia.

“Tämä on parlamentin ensimmäinen täysin eurooppalainen kampanja”, Euroopan parlamentin varapuhemies Alejo Vidal-Quadras sanoi tänään kampanjan julkistamistilaisuudessa Brysselissä.

“Kampanjalla on yksi sanoma, joka on sama kaikille EU-maille: valinta.”

Parlamentin tiedotuksen pääosaston pääjohtaja Fransisca Ratti halusi korostaa, että kampanja on toteutettu suhteellisen pienellä budjetilla. Se maksaa viisi senttiä per äänestäjä, yhteensä 18 miljoonaa euroa.

Laajan kampanjoinnin tavoitekin on selvä: elvyttää eurooppalaisten nuokkuva vaali-innostus ja saada myös 36 miljoonaa ensikertalaista Euroopan vaaliuurnille 4.-7. kesäkuuta.

Teksti ja kuva Silja Lanas Cavada, Bryssel