Fazerin sininen Brysselissä: ”En koskaan söisi tätä normaalioloissa”

Ulkomaat 18.12.2009 14:00
Fazer Kuva Lehtikuva / Jukka Ritola / Imap

Katso kuvakertomus: SK maailman parhaan konvehdin jäljillä Brysselissä

Fazerin sininen on Suomen myydyin suklaalevy, ja se tarkoittaa monille suomalaisille yhtä kuin hyvää suklaata.

Se on myös Suomen arvostetuin tuotemerkki, kertoi Markkinointi- ja mainonta-lehden jokavuotinen Brän­dien arvostus -tutkimus syksyllä.

Suomen Kuvalehti pyysi huippukondiittori Ryan Stevensonia, 33, maistamaan Fazerin maitosuklaalevyä ja arvioimaan sen makua.

”Katson pakkauksesta aina ensin kaakaoprosentin, se on 30”, Stevenson aloittaa. ”Maitoa on 20 prosenttia, eli tämä on hyvin maitoinen.”

”Tämä on ilmeisesti myös hyvin makea, koska pakkaukseen on merkitty heti maidon jälkeen sokeri, ja vasta sitten kaakaomassa. Yleensä se ainesosa, jota suklaassa on eniten, merkitään ensimmäisenä.”

”Mitä, onko tässä myös suolaa? Erikoista.”

Stevenson avaa paketin ja ottaa sieltä yhden palan ja tuo sen nenänsä eteen.

”Hmm, kyllä tämä suklaalle tuoksuu.”

Sen jälkeen hän ottaa palan sormiensa väliin ja tunnustelee hetken suklaan koostumusta.

”Tämä on melko pehmeää, se voi johtua sokerista. Mitä vähemmän suklaassa on sokeria, sen tiiviimpää se on.

Tumma suklaa on siksi aina kovempaa.”

Stevenson heittää palan suuhun, pyörittelee sitä hetken suussaan ja naurahtaa lempeästi.

”Tämä on hyvin makeaa.”

”Tämä jää tahmaisena kitalakeen kiinni.”

”Tässä on jokin hyvin raskas perusmaku. Suklaa maistuu hienolta, jos se on laadukasta.”

”Jälkimaussa on kitkeryyttä. Se on outoa, kun kyse on maitosuklaasta. Tunnen myös aavistuksen palaneen makua.”

Ryan Stevensonilta puuttuvat tietenkin kaikki ne lapsuudenmuistot, jotka suomalaiset yhdistävät Fazerin siniseensä.

Mutta: onko tämä siis suklaata, hyvää suklaata vai erinomaista suklaata?

”Se on suklaata. En koskaan söisi tätä normaalioloissa. Mutta minä en olekaan tavallinen suklaansyöjä.”

Katso kuvakertomus: SK maailman parhaan konvehdin jäljillä Brysselissä