Facebook haluaa arjen viestikeskukseksi – niputtaa tekstarit, sähköpostin ja pikaviestit

Ulkomaat 17.11.2010 14:30

Facebook ei ole enää pelkkä virtuaalinen ystävä- tai osoitekirja. Siksi palvelu on alkanut kurkottaa vanhojen rajojensa ulkopuolelle.

Mark Zuckerberg Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi uudesta viestintäpalvelusta San Franciscossa maanantaina 15.marraskuuta. Kuva Paul Sakuma / AP / Lehtikuva.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ei tunnu pelkäävän muutosta. Kun Facebook perustettiin vuonna 2004, se oli tarkoitettu vain Harvardin yliopiston opiskelijoille ja sitä saattoi hädin tuskin kutsua sosiaaliseksi verkostoksi. Nykyisin sivustolla viihtyy yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista puolet kirjautuvat sivustolle päivittäin.

Maanantaina julkistettiin Facebookin tuorein uudistus, jonka arveltiin jo etukäteen olevan jonkinmoinen sähköpostipalvelu. Kävi ilmi, että tuleva muutos on odotettua suurempi: Facebook pyrkii niputtamaan kaiken sähköisen viestinnän yhteen palveluun.

Kyseessä on eräänlainen Social inbox, ”sosiaalinen postilaatikko” kaikelle mahdolliselle sähköiselle viestinnälle.

Toisin sanoen Facebook pyrkii rakentamaan kokonaisvaltaisen kommunikointijärjestelmän, joka yhdistää usean eri viestintävälineen, kuten sähköpostin, kännykän sekä erilaisten chat-palvelujen toimintoja.

Käytännössä uudistus tarkoittaa mahdollisuutta @facebook.com-muotoiseen postilaatikkoon. Sen käyttäjä voi muun muassa päättää, missä muodossa viestit lähtevät vastaanottajalle – pika-, teksti- vai sähköpostiviestinä.

Uutta palvelua voi kuitenkin käyttää myös jo olemassa olevalla sähköpostiosoitteella, kuten Gmaililla. Social Inbox päivittyy kaikkien käyttäjien tileille lähikuukausina. Tarkkaa päivämäärää ei ole kerrottu.

Rajatonta ja intiimiä

Facebookin eduksi mainitaan usein se, kuinka helppoa on pitää yhteyttä sellaisiin ihmisiin, joihin ei kenties muilla tavoin tulisi pidettyä yhteyttä lainkaan. Sivuston sisällä lähetetään nykyisin yli neljä miljardia viestiä päivässä.

Toisaalta kommunikointi kaikkein läheisimpien ihmisten kanssa ei ole ollut Facebookin yleisin käyttötarkoitus – tärkeimpien henkilöiden kanssa puhutaan mieluummin puhelimessa, kasvokkain tai tekstiviestin välityksellä.

Sosiaalisen postilaatikon myötä myös intiimimpi viestintä saattaa löytää tiensä Facebookiin – ja sieltä ulos.

Uusi palvelu heittää joitakin perinteisen sähköpostin ominaisuuksia romukoppaan. Yksi esimerkki on otsikkokenttä. Kahden henkilön väliset viestit ketjutetaan pitkäksi online-keskusteluksi.

Käyttäjät voivat myös katsella Microsoft Word-, Excel ja PowerPoint-dokumentteja vastaanottamiensa viestien liitteistä, vaikka eivät Office-pakettia omistaisikaan.

Kilpailu kiristyy

Jos kaikki Facebookin aktiivikäyttäjät ottaisivat uuden palvelun omakseen, käyttäjäluvut alkaisivat hätyytellä suosituimman sähköpostipalvelun, Microsoftin Hotmailin käyttäjämääriä.

Tällä hetkellä toisella sijalla on Yahoo. Google, joka hallitsee noin kahta kolmasosaa maailman hakukonemarkkinoista, on Gmailillaan kolmantena.

Kilpailu on alkanut kiristyä erityisesti Googlen ja Facebookin välillä. Marraskuun alkupuolella hakukonejätti lupasi työntekijöilleen kymmenen prosentin palkankorotuksen estääkseen näitä loikkaamasta kilpailijoiden ja varsinkin Facebookin leipiin.

On kuitenkin mahdollista, että Googlen on vaikea kilpailla Facebookia vastaan, jos Social inbox saa suuren suosion. Google ei ole onnistunut kehittämään Facebookille ominaisia yhteisöllisisiä ominaisuuksia yrityksistä huolimatta. Pikaviestien, ryhmächatin ja sähköpostin yhdistäväksi palveluksi suunniteltu Google Wave suljettiin vain reilu vuosi sen jälkeen, kun beta-versio tuotiin markkinoille.

Lähteet: Reuters, Bloomberg Businessweek