Viherelvytyspaketti Green Deal on EU-komission suurin yksittäinen hanke – ilmastotavoitteet vaativat osoitettua enemmän rahaa

Eurooppa 9.10.2019 20:45
Visa Noronen
Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki ja EU-komissaari Frans Timmermans tapasivat maanantaina 18. kesäkuuta Varsovassa.
Ilmastokomissaari Frans Timmermans (oik.) joutuu miettimään, miten hiilikaivosmaa Puola saadaan luopumaan hiilestä. Kuvassa myös Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki. © ALIK KEPLICZ / AP / Lehtikuva

Tiistai-iltana 8. lokakuuta illalla tuleva ilmastokomissaari Frans Timmermans astui europarlamentin eteen saadakseen hyväksynnän nimitykselleen.

Hollantilaisen Timmermansin tehtäväksi tullut Euroopan Green Deal eli viherelvytyspaketti on tulevan EU-komission suurin yksittäinen hanke. Komission edessä Timmermans myönsi, että päästöjen kuristamiseen tarvitaan vielä enemmän rahaa kuin tähän mennessä on siihen osoitettu.

Komission puheenjohtajaksi nouseva Ursula von der Leyen lupasi kesällä kiristää EU:n tavoitteita vähentää vuoteen 2030 mennessä kasvihuonepäästöjä.

Kun aiemmin vähennystavoite oli 40 prosenttia, nyt tähdätään jopa 55 prosenttiin. Vuoteen 2050 mennessä unionin pitäisi olla ilmastoneutraali. Päästöt pitäisi saada lähes nollaan ja kun kasvihuonepäästöjä jostain tulee, ne napataan pois ilmakehästä toisaalla.

Von der Leyen on linjannut, että siirtymän eniten koettelemia ihmisiä ja alueita tuetaan uudesta oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta.

On auki, mistä rahaa tähän saadaan. Timmermans ei europarlamentin edessä mennyt yksityiskohtiin, vaan totesi vain, että uutta rahaa tähän edelleen tarvitaan ja sen on tultava eri lähteistä.

Rahan löytyminen on kuitenkin oleellisen tärkeää.

Puola, Unkari, Tshekki ja Viro tyrmäsivät kesällä ilmastotavoitteiden kiristämisen.

Erityisesti hiilikaivoksistaan tunnetussa Puolassa hiilestä ei siirrytä pois, ellei EU:n rahaa tule tähän runsaasti.

Hyvässä muistissa on myös, miten Ranskassa ilmaston suojelemiseksi tehdyt polttoaineiden hintojen korotukset synnyttivät mellakoivan keltaliiviliikkeen. Sen tuki oli suurin alueilla, joilla meni taloudellisesti huonosti.

Rahaa kerätään jo muualta. Von der Leyen suunnittelee Euroopan investointipankin osien muuttamista Euroopan ilmastopankiksi. Investointipankin kokonaisrahoituksesta jo nyt 25 prosenttia ohjataan ilmastotoimiin. Von der Leyenin tavoitteena on kaksinkertaistaa tämä osuus vuoteen 2025 mennessä.

Kestävä Eurooppa -investointiohjelmasta tullaan tukemaan biljoonalla eurolla investointeja EU:ssa 2020-luvulla.

 

Von der Leyen ja Timmermans ovat luvanneet julkistaa Green Deal -ohjelman alkuvuodesta sadan päivän sisällä siitä, kun uusi komissio aloittaa työnsä. Tällöin myös rahoituksen täytyy olla selvillä.

Timmermansin esiintymisessä myös vahvistui, että päästöjen väheneminen iskee liikenteeseen.

Päästökauppajärjestelmä laajenee merenkulkuun, tieliikenteeseen ja rakennusalalle. Järjestelmä tiukentuu lentoliikenteessä.

Timmermanns vaatii myös lisää rahaa rautateiden rakentamiseen, jotta lentoliikenteelle tulee vaihtoehtoja.

Jotkut EU-maat ovat jo lähteneet tälle linjalle. Esimerkiksi Saksa on päättänyt lisätä reippaasti rahaa rapistuvien rautateidensä rakentamiseen. Yksin Saksassa on seuraavan kymmenen vuoden aikana tarkoitus laittaa rautateiden kunnostamiseen enemmän rahaa kuin Suomen valtion vuosibudjetin verran.

EU:n teollisuudella on edessä iso muutos, kun vanhoja tuotantotapoja vaihdetaan uusiin ympäristön suojelemiseksi. Esimerkiksi sementti-, teräs- ja muoviteollisuudessa joudutaan tekemään kovia investointeja.

EU joutuu valmistautumaan myös siihen, että muut valtiot eivät lähde samalla tavalla luopumaan vanhasta saastuttavasta teknologiasta.

Timmermans vahvisti, että komissio suunnittelee päästötulleja. Ne tulisivat tuotteille, jotka tehdään saastuttavalla tekniikalla muualla maailmassa.

EU joutuu taiteilemaan tässä asiassa. Maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjä ei uusilla tulleilla saa rikkoa.

Ennen kaikkea EU joutuu tekemään paljon työtä, että uudet päästötullit eivät sytytä uutta kauppasotaa  Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa. Osittain tämän takia päästötullijärjestelmä aloitetaan ensin vain muutamasta valitusta alasta. Tämän jälkeen sitä laajennetaan asteittain.