Asiakaspalvelua Euroopan laidalla

Portugalissa ay-liike vaatii soittokeskuksia korvaamaan työntekijöiden koronakuluja.

talous 07.10.2021 18:00
Tomi Hinkkanen
Toni Moisio työskentelee kotonaan Lissabonin Benficassa.
Toni Moisio työskentelee kotonaan Lissabonin Benficassa. © Toni Moisio

Portugalissa toimii ainakin 400 soittokeskusta, joissa työskentelee noin 110 000 ihmistä. Soittokeskukset ovat usein suuria, monikansallisia yhtiöitä, joiden asiakkaina on oman asiakaspalvelunsa ulkoistaneita yrityksiä.

Etelä-Portugalin Portimãossa asuva Anne Tikkanen Necker, 50, nosti kuulokkeet korvilleen vuosi sitten. Eronnut kouluikäisen tytön äiti värvättiin Teleperformance-yhtiöön Facebook-palvelun kautta.

Teleperformancella on satoja soittokeskuksia eri puolilla maailmaa. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 5,7 miljardia euroa.

Tikkanen Neckerin työaika alkaa arkisin kello 6.45, kun hän kirjautuu sisään järjestelmään. Hän työskentelee Pohjoismaiden tiimissä. Puheluja tulee Färsaarilta ja Grönlannista asti, mutta Tikkanen Necker ei kerro soittajille, mistä vastaa puhelimeen.

Portugalissa minimipalkka on 776 euroa kuussa.

Sisältö