Valko-Venäjä uhkaa joutua konfliktimaiden lentokieltolistalle – se tarkoittaa eristystä ja tulojen menetystä

Virallisia Notam-varoituksia ei ole kaappauksen jälkeen annettu. Toistaiseksi Valko-Venäjän ilmatila on suljettu vain yksittäisille lentoyhtiöille annetuilla kehotuksilla.
Eurooppa 25.5.2021 16:37
Valko-Venäjän Minskiin pakotettu Ryanairin lento saapui 23. toukokuuta alkuperäiseen määränpäähänsä Liettuan Vilnaan.
Valko-Venäjän Minskiin pakotettu Ryanairin lento saapui 23. toukokuuta alkuperäiseen määränpäähänsä Liettuan Vilnaan. © Petras Malukas / AFP / Lehtikuva

Afganistan, Jemen, Syyria, Etelä-Sudan, Mali, Iran, Ukrainan itäosat.

Ne ovat esimerkkejä konfliktialueista, joiden ilmatilassa lentäminen on kielletty useimpien valtioiden rekistereissä olevilla ilma-aluksilla. Kansainvälisellä varoituslistalla on kaikkiaan 11 tällaista aluetta.

Pian niitä saattaa olla täysi tusina. Ryanairin matkustajakoneen sunnuntainen kaappaus Valko-Venäjälle osoitti, että siviilikoneille voi olla muitakin uhkia kuin ohjukset tai hävittäjäkoneet.

Koneen voi kaapata – ja samalla sen turvallisuutta vakavasti uhata – myös valtiollinen toimija. Lentäminen sellaisen valtion ilmatilassa on vaarallista.

Tämä puoltaa Valko-Venäjän lisäämistä konfliktialueiden CZIB-listalle (Conflict Zone Information Bulletin), jota ylläpitävät YK:n alainen kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO ja Euroopassa EU-komission alainen Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA.