Unkarin uutispommi: Lähes koko media hallituksen kontrolliin – Orbánia tukevat yrittäjät lahjoittivat osakkeensa säätiölle

”Enää ei ole järkeä puhua sananvapaudesta”, sanoo analyytikko.
Eurooppa 30.11.2018 20:50

Kuva mielenosoituksesta syksyllä 2016, jolloin Unkarin suurin oppositiolehti Népszabadság lopetettiin. © ZOLTAN BALOGH / AP / Lehtikuva

Unkarin mediakentällä räjähti keskiviikkona iltapäivällä 28. marraskuuta uutispommi.

Jo aamupäivällä tuli varoituslaukaus.

Miljardööri ja monialayrittäjä ja Lőrinc Mészáros järjesteli taas kerran mediaomistuksiaan: hän osti Mediaworks-nimiselle yritykselleen neljä muuta mediayhtiötä, muun muassa maaseudulla hyvin tarkkaan luetun Szabad Föld -lehden.

Mészáros on pääministeri Viktor Orbánin ystävä jo lapsuudesta ja maan toiseksi rikkain mies.

Sitten räjähti.

Mészáros sekä viisi muuta hallitusta tukevaa media-alan yrittäjää ”lahjoittivat” koko mediasalkkujensa sisällön ”voittoa tuottamattomalle” säätiölle, Keski-Euroopan lehdistö- ja mediasäätiölle (A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány).

Säätiö oli perustettu jo aiemmin syksyllä 2018, ja sen johtokolmikko on päähallituspuolue Fideszin vankkaa tukijoukkoa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu