Sukella Royal Oakin hylkyyn

Lokakuussa 1939 saksalainen sukellusvene murtautui Scapa Flow'n laivastotukikohtaan ja upotti brittiläisen taistelulaiva Royal Oakin.

Lokakuussa 1939 saksalainen sukellusvene onnistui tehtävässä, jonka piti olla mahdoton. Kapteeniluutnantti Günther Prienin kipparoima U-47 murtautui Britannian laivaston tukikohtaan Skotlannin Scapa Flow’ssa ja upotti taistelulaiva HMS Royal Oakin.

Onnistunut isku oli Natsi-Saksalle valtava propagandavoitto ja Britannialle kirvelevä tappio, jonka jäljet säilyivät pitkään.

Royal Oakin hylky makaa Scapa Flow’n pohjassa, noin 35 metrin syvyydessä. Historiallisesti ainutlaatuinen kohde kiehtoo sukeltajia, mutta hautarauhan vuoksi hylylle sukeltamista ei ole sallittu.

Vuonna 2018, kun upottamisen 80-vuotispäivä lähestyi, sukelluslupa kuitenkin heltisi yhdelle ryhmälle.

Parinkymmenen hengen sukellusryhmää vetävät brittiläiset Emily Turton ja Ben Wade. Ryhmään kuuluu myös kolme suomalaista: Suomen Kuvalehdessä valokuvaajana työskentelevä Marjo Tynkkynen, 3d-mallinnuksesta vastaava Kari Hyttinen ja videokuvaaja Immi Wallin.

Parin viime vuoden aikana ryhmä on kartoittanut Royal Oakin hylyn perinpohjaisesti. Hylky on 3d-mallinnettu ja lukemattomia yksityiskohtia tallennettu valokuville ja videoille.

Tämä artikkeli vie sinut Scapa Flow’n pinnan alle ja tutustumaan yhteen toisen maailmansodan kuuluisimmista hylyistä. Osa materiaalista julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa.

 

Video: sukellus Royal Oakin hylylle

 

Royal Oak rakennettiin ensimmäisen maailmansodan aikana ja modernisoitiin ennen toista maailmansotaa. Alus oli 189 metriä pitkä ja 27 metriä leveä. Kyseessä oli Ison-Britannian laivaston kahdeksas Royal Oak -niminen alus.

Hylky makaa Scapa Flow’n pohjassa lähes ylösalaisin. Peräsin ja potkurit osoittavat kohti pintaa.

Sukellusryhmä on luonut hylystä tarkan 3d-mallin. Pohjana on monikeilakaikuluotaimen avulla luotu pistekuva. Tekniikalla voidaan luoda geometrisesti tarkka kuva vedenalaisesta kohteesta, mutta yksityiskohdiltaan kuva jää niukaksi.

Kuvan kirkkaammat kohdat ovat pistekuvaan liitettyjä 3d-fotogrammetrialla luotuja malleja, joissa yksityiskohdat erottuvat huomattavasti tarkemmin.

 

© Kari Hyttinen, Chris Rowland/ADUS/3DVisLab/University of Dundee

Yksityiskohtaisemmin mallinnetut kohdat ovat Royal Oakin kaksi tykkitornia sekä tulenjohdossa käytetty tähystystorni. Niihin pääset tutustumaan tarkemmin oheisilla videoilla.

Video: tykkitorni

Royal Oakin pääaseistus koostui 15 tuuman laivatykeistä, jotka oli sijoitettu panssaroituihin torneihin. Aseistuksen paino on kääntänyt uppoavan laivan ylösalaisin ja nyt hylky makaa pohjassa tykkiensä varassa.

 

Video: tulenjohdon tähtystystorni

Ennen tutkan kehittämistä tykkitulen seurantaan tarvittiin ihmissilmiä. Taistelualuksissa oli tähystystornit, jotka sijaitsivat kansirakenteen korkeimmalla kohdalla, yleensä panssaroidun komentotornin yläpuolella.

Tornista seurattiin, miten laivan tykkien tuli osui ja välitettiin tietoa, jolla ampuma-arvoja korjattiin. Royal Oakissa käytössä oli muun muassa kiikareita, ääniputkia ja etäisyysmittareita.

 

U-47 upotti Royal Oakin torpedoilla. Hylyssä näkyy neljä torpedon osumajälkeä. Vähäisin keulassa, kyljissä kolme suurta, jotka upottivat laivan.

Yksi osumista on aivan laivan ammusvaraston vierestä. Osuma ammuksiin olisi todennäköisesti johtanut räjähdykseen, joka olisi tuhonnut koko laivan hetkessä.

Video näyttää tarkemmin torpedojen aiheuttamat vauriot Royal Oakin 3d-mallissa.

 

Royal Oakin hylky on vesikasvillisuuden peitossa, mutta torpedojen aiheuttamia vaurioita lukuunottamatta yhä varsin hyvässä kunnossa.

Sukeltajat ovat arvioineet, että aluksen sisällä on edelleen ilmataskuja. Osa ikkunoista on ollut uppoamisyönä auki, mutta lahti on hylyn kohdalla niin matala, että paine ei ole rikkonut kiinni olleita ikkunoita.

 

Kuvan etualalla näkyy aluksen Hotchkiss -tykki, jota käytettiin ilmatorjuntaan. Taaempana erottuu neliputkinen ilmatorjuntatykki. © Marjo Tynkkynen

Hylystä erottuu suuren, 15-tuumaisen tykin laukaisupistooli. © Marjo Tynkkynen

Royal Oakin miehistönkuljetusveneen kompassi on säilynyt ehjänä. Aluksella on ollut ainakin kaksi pienehköä moottorivenettä, joita käytettiin miehistön kuljettamiseen laivalta maihin tai toisiin aluksiin. © Marjo Tynkkynen

Laivan perässä on ollut päällystön hyttialue. Ikkunassa on ollut upotessa pimennysluukku kiinni. Sisällä on todennäköisesti ilmatasku. © Marjo Tynkkynen

Laivan kansirakenteet ovat ajan saatossa ruostuneet. Reiästä näkyy keittiöön, jossa hylyillä on edelleen pinossa lautasia ja kulhoja. Etualalla erottuu kumollaan oleva kannu.

Laivan kansirakenteet ovat ajan saatossa ruostuneet. Reiästä näkyy keittiöön, jossa hylyillä on edelleen pinossa lautasia ja kulhoja. Etualalla erottuu kumollaan oleva kannu. © Marjo Tynkkynen

Hylyn läheisyydestä on löytynyt runsaasti esineitä, jotka ovat peräisin Royal Oakista. Merenpohjalla makaa kaikkea ammuksista partavaahtopurkkeihin ja piippuun. Esineet antavat hyvän kuvan siitä, mitä kaikkea elämä suurella taistelulaivalla piti sisällään.

 

Partavaahtopurkki.

Sotilaat käyttivät laivalla parranajoon puikoiksi pakattua parranajosaippuaa. © Marjo Tynkkynen

Lääkepullo.

Laivan sairaalaosaston avoimista ikkunoista on tippunut paljon erilaisia lääkepulloja merenpohjaan. © Marjo Tynkkynen

Piippu.

Sukeltajat löysivät pohjalta piipun, jota merivesi siirsi aina kohdasta toiseen. © Marjo Tynkkynen

Royal Oakin navigointilamppuja

Royal Oakin keskilaivan etupuolella kannella on ollut lamppuvarasto, josta merenpohjaan on pudonnut useita navigointiin käytettyjä lamppuja. © Marjo Tynkkynen

Royal Oakista meren pohjalle kulkeutunut kristallikulho.

Royal Oakista meren pohjalle ehjänä kulkeutunut kristallikulho. © Marjo Tynkkynen

Sukellusvideot © Kari Hyttinen.

3D-mallinnosvideot © Kari Hyttinen ja Chris Rowland/University of Dundee.

Sisältö