”Presidentinhallinnon poliittinen päätös” – Venäjä painostaa mediaa

Uusi laki ajaa ahtaalle myös Sanoma Oy:n omistamia lehtiä.
Eurooppa 18.10.2014 07:30
Sanomien lehtiä.
Sanomien lehtiomistuksia Venäjällä uhkaa uusi lainsäädäntö. © LK

Venäjän tiedotusvälineet ovat joutuneet viime aikoina yhä kovemman painostuksen kohteeksi. Riippumatonta Novaja Gazetaa uhkaa jälleen kerran lakkauttaminen, ja viranomaiset pyrkivät nyt kaappaamaan taloussanomalehti Vedomostin vaikutuspiiriinsä uuden medialain avulla.

Vedomostin omistavat muun muassa Wall Street Journalia kustantava Dow Jones, brittiläistä  Financial Timesia julkaiseva FT Group sekä suomalainen Independent Media, joka kuuluu Helsingin Sanomia julkaisevaan Sanoma-konserniin.

Independet Media on Venäjän toiseksi suurin lehtitalo, ja sen liikevaihto nousee 80 miljoonaan euroon. Sanoma on neuvotellut yhtiön myynnistä jo pitkään.

Independent Media perustettiin vuonna 2005. Se julkaisee Vedomostin lisäksi noin 50 lehteä, muun muassa venäjänkielistä Esquirea, Cosmopolitania, National Geographicia sekä englanninkielisiä The Moscow Timesia ja St. Petersburg Timesia.