Saksan autoteollisuus kriisissä: Saastuttavia dieseleitä uhkaa ajokielto

Dieselautojen tulevaisuus nousi vaaliteemaksi, Merkel ja Schulz kiirehtivät valmistajia siirtymään sähköautoihin.

autot
Teksti
Teppo Tiilikainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Saksan autoteollisuus on ajanut testivilpeillä itsensä historiansa pahimpaan kriisiin. Dieselmoottoreiden typpioksidipäästöjä on piiloteltu vuosia kyseenalaisin keinoin, ja nyt on tullut maksun aika.

Saksassa on yli 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa. Suurta osaa niistä uhkaa kaupungeissa ajokielto, vaikka niiden hiilidioksidipäästöt ovat pienempiä kuin bensiiniautojen.

Käytettyjen dieseleiden arvo ja uusien mallien kysyntä on romahtanut. Bensiini- ja sähköautojen myynti on vastaavasti kasvanut. Sähköautojen markkinaosuus on kuitenkin edelleen häviävän pieni.

Kriisi sai alkunsa kaksi vuotta sitten, kun maan suurin valmistaja Volkswagen jäi kiinni päästömanipuloinnista. Yhtiö oli asentanut dieseleihinsä ohjelman, joka tunnisti testaustilanteen ja pienensi sen aikana ilmaan vapautuvia typen oksideja.

Huijauksen avulla autot läpäisivät päästötestit, vaikka raja-arvot ylittyivät todellisuudessa jopa 40-kertaisesti. Huijaus koski kaikkiaan noin 11 miljoonaa autoa, ja Volkswagen joutuu maksamaan pelkästään Yhdysvalloissa yli 13 miljardin euron korvaukset.