Baltian juna viivästyy

EU aikoo maksaa ison osan Rail Balticasta, sillä rata on myös ilmastohanke. Virossa sitä kuitenkin vastustetaan luonnonsuojelun nimissä.

Ülemisten asemaa Tallinnassa on tarkoitus laajentaa Rail Baltican tarpeisiin. © Pauliina Salonen

Baltian läpi kulkeva Rail Baltica -junarata uudistaa suomalaistenkin yhteydet Keski-Eurooppaan. Sen aikataulu on kuitenkin venynyt: rata piti avata vuonna 2026, mutta uuden suunnitelman mukaan tämä tapahtuu neljä vuotta myöhemmin, vuonna 2030.

Silloin matka Tallinnasta Pärnuun kestäisi 40 minuuttia ja Riikaan tunnin ja 42 minuuttia. Nyt Baltian pääkaupunkien välillä ei ole matkustajajunayhteyttä ja maantietä pitkin matkoihin kuluu yli kaksinkertainen aika. Esimerkiksi 300 kilometrin ajomatka Riikaan vie neljä tuntia.

Rail Balticaa pitkin pääsisi seitsemässä tunnissa Tallinnasta Varsovaan asti. Berliiniin veisi yöjuna. Tavarakuljetuksille avautuisi Välimerelle asti vievä ratayhteys Suomenlahden rannalta Muugasta. Yhtä mittavaa ratahanketta ei ole toteutettu Baltiassa sitten Venäjän keisarikunnan aikojen.

Sisältö