Parkkipaikat pois, tilalle pyöräteitä ja puistoja – Maailman kaupungit häätävät nyt urakalla autoja keskustoistaan

Yksityisautoilu on yksi merkittävimmistä kaupunkien ilmansaasteiden aiheuttajista. Autoilun vähentämisen on todettu kohentavan myös asukkaiden elämänlaatua.
Eurooppa 20.8.2019 07:29
Brysselin keskusta on ollut perinteisesti täynnä autoja. Nyt kaupunki haluaa karsia neljänneksen katujen parkkipaikoista ja antaa tilan puistoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Brysselin keskusta on ollut perinteisesti täynnä autoja. Nyt kaupunki haluaa karsia neljänneksen katujen parkkipaikoista ja antaa tilan puistoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille. © Mika Horelli

Brysselin kaupunki kertoi elokuun alussa 2019 vähentävänsä kaupungin alueelta 65 000 parkkipaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa noin neljänneksen vähennystä nykyiseen verrattuna.

Aiemmin tänä vuonna naapurimaa Alankomaiden suurin kaupunki Amsterdam puolestaan ilmoitti vähintään 11 200 parkkipaikan vähennyksestä vuoteen 2025 mennessä. Tilalle suunnitellaan pyöräteitä, pyöräparkkeja, leveämpiä jalkakäytäviä ja puita.

Parkkipaikkojen vähentämisestä onkin tullut maailmanlaajuinen trendi. Yhä suurempi osa julkisesta tilasta halutaan suunnitella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden, ei autojen ehdoilla. Parkkipaikkojen sijaan kaivataan kävelykatuja, toreja ja puistoja.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu