Miljoonasäästöt eivät auta: SAS painuu kohti raskaita tappioita – Lentokoneita ja töitä siirretään halpamaihin

SAS:n ongelmat ovat pahempia kuin useimmilla muilla lentoyhtiöillä, koska sen kustannusrakenne on liian raskas.
Eurooppa 29.12.2016 12:31
SAS:n ja Finnairin matkustajakoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä maaliskuussa 2012.
SAS:n ja Finnairin matkustajakoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä maaliskuussa 2012. © KIMMO MÄNTYLÄ / Lehtikuva

Neljä vuotta sitten pohjoismainen lentoyhtiö SAS häälyi tuhon tai ainakin konkurssin partaalla. Yhtiö oli raskaasti tappiollinen ja säästöyritykset olivat johtaneet katkeriin työtaisteluihin. Tilanne ratkesi sananmukaisesti viime hetkillä.

Nyt, parin paremman vuoden jälkeen, näyttää uhkaavasti siltä, että katastrofi saattaa toistua.

Lyhyt, parin vuoden ilo, on vaihtumassa jälleen itkuksi. SAS:n kannattavuus on lähtenyt uudelleen laskuun, ja yhtiössä viritellään uusia, raskaita säästöohjelmia entisten jatkoksi.

Pelastusta lähdettiin hakemaan tuotannon voimakkaalla kasvattamisella, mutta nyt siitäkin on tullut kiviriippa, joka painaa yhtiön päätä väistämättä pinnan alle.

 

Jo 70-vuotiaaseen laatulentoyhtiöön kasautuvat kaikki ongelmat, jotka piinaavat rikkaiden teollisuusmaiden perinteisiä niin kutsuttuja verkostolentoyhtiöitä.