Miljoonalla eurolla mieleisiä viestejä: Näin Venäjän hallinto kaappasi pikaviestipalvelu Telegramin kanavia

Tutkiva Projekt-verkkojulkaisu selvitti, paljonko kielteisen julkisuuden estäminen Kremlille maksaa.
Eurooppa 5.12.2018 20:55

Viestisovellus Telegram puhelimen näytöllä. © WALLY SANTANA / AP / Lehtikuva

Pikaviestipalvelu Telegramin kanavista tuli nopeasti suosittuja Venäjällä.

Kun niitä pari vuotta sitten alkoi putkahdella, ne vaikuttivat vapaan median korvikkeilta. Niillä tunnuttiin kertovan se, minkä televisio ja muut mediat jättävät kertomatta.

Muutama politiikkaan keskittyvä kanava kasvoi suureksi: yhdellä saattoi olla lähes puoli miljoonaa tilaajaa.

Niissä välitetyt tiedot hallinnon keskinäisistä suhteista ja tapaamisista vaikuttivat tarkoilta. Yleisesti uskottiin, että ryhmiä ylläpitävät Kremlissä vaikuttavat virkamiehet, jotka halusivat kertoa totuuden anonyymisti. Ylläpitäjiä kun ei voi saada selville.

Nyt tutkiva verkkojulkaisu Projekt on selvittänyt, miten kanavat todellisuudessa toimivat. Ne julkaisevat maksusta mitä tahansa.

 

Telegram on Venäjän kolmanneksi suosituin pikaviestipalvelu, heti Whatsappin ja Viberin jälkeen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu