Boris Johnson keksi toimittajana hassuja EU-juttuja: Britit eivät saa käyttää teepusseja kahteen kertaan

Satusedästä tuli Brexit-kampanjan keulakuva.
Markku Saksa
Eurooppa 29.6.2016 18:30
Lontoon entinen pormestari Boris Johnson on johtanut sylttytehdasta, jossa Brexitin voitto valmisteltiin. Britannian lehdistö on kirjoittanut vuosikymmeniä Euroopan unionin vastaisia juttuja, joissa EU:sta tehtiin syntipukki kaikkeen pahaan. Ei ole sattumaa, että juuri Britanniassa järjestettiin ens...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Kun Suomessa äänestettiin EU:hun liittymisestä niin käytettiin kaikenlaista populistista slogania, paras oli ehkä se että juna lähtee kohta, ja jos me ei olla siinä niin… (…meidät kaikki viedään siperiaan…) [annettiin ymmärtää].

Olisi pitänyt vaan olla Norjan tapaan ETAssa ja liittyä NATOon, siinä olisi Suomelle ollut oikea paketti.

Niin ja ennen kuin tähän kommentoit siitä, että Norja joutuu noudattamaan EU-lakeja ilman että pääsevät olemaan päättämässä jne niin jätä se, koska Norja tietystikin joutuu adoptoimaan vain sen lainsäädännön, joka koskee sisämarkkinaydintä, niitä kolmea pilaria, jotka silloin aikoinaan olivat, ei mitään muuta lainsäädäntöä. Norja ei joudu EU-käräjille siitä, että se ei halua noudattaa esim. rekkojen tilanpienennyselementtidirektiiviä, Suomessa taas asennellaan rekkoihin semmoisia ihan vaan siksi, kun se on hyvää sisäpolitiikkaa Saksassa. jee. EU on laajentanut toimintaansa aivan käsittämättömästi. Viis subsidiariperiaatteesta, jos joku asia on tärkeä Saksalle niin se laitetaan toimeen koko EU:ssa, ja sillä sipuli.

Meidän kohteliaat poliitikot on siellä aivan väärässä seurassa.

Ei Johnson todellakaan ole ainoa, joka on propagoinut omaa asiaansa, ei varsinkaan EU-areenalla. 1994 Suomen kaupallinen valtamedia teki salaisen keskinäisen propagandasopimuksen, jonka mukaan EU:sta kerrotaan vain liittymisen positiivisia puolia, ja negatiiviset jätetään mainitsematta. Ratkaisevan kansanosan kelkka kääntyi nimenomaan tämän propagandan vauhdittamana. Tuohon pre-some -aikaan oli lähes mahdotonta saada luotettavaa tietoa, kun poliittinen eliittikin rummutti Johnson-tyyppisiä uhkakuvia ja pilvilinnoja siitä, miten EU tulee messiaan tavoin pelastamaan sielumme.

Vasta 2010 asia paljastui, kun aiempi Iltalehden päätoimittaja katui tekemistään ja julkisti asian. Sen jälkeen asiasta on sattuneesta syystä vain ani harvoin ollut mainintoja valtamediassa.

Sopii kysyä, kumpi leiri tuolloin oli se foliohattu- ja propagandaleiri? Ja muuten, nykyään Suomen Natoon liittämiseksi valtamedia propagoi lähes samaan tyyliin kuin EU:iin liittymiseksi. ”Lähes” tarkoittaa sitä, että tällä kertaa se ei aio jäädä kiinni, kuten 1994 tapahtumista, vaikkakin liian myöhään, kun maito oli jo kaatunut.

Tuossapa hauska kokoelma eliitin 1994 taivaanrannanmaalauksista:

http://ipu.fi/tietoja-2/eu-jasenyys-ja-vaihtoehdot/nain-suomi-vietiin-euhun/