Ethiopian-onnettomuuden väliraportti syventää Boeingin kriisiä – silti 737 MAX -koneita valmistuu hurjaa 52 koneen kuukausivauhtia

Uutisanalyysi: MAX-turmat voivat mullistaa lentokoneiden tyyppihyväksynnän. Tähän saakka Yhdysvaltain, Euroopan ja Kiinan lentoturvallisuusvirastot ovat kelpuuttaneet toistensa hyväksynnät.
Ulkomaat 5.4.2019 11:30

Pelastajia Ethiopian Airlinesin onnettomuuspaikalla Addis Abeban eteläpuolella 11. maaliskuuta 2019. © Mulugeta Ayene / AP / Lehtikuva

Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX-koneen lentäjät noudattivat konevalmistajan suosittelemia menettelytapoja maaliskuun 10. päivänä Addis Abeban lähellä sattuneessa lentoturmassa. Siitä huolimatta he eivät saaneet konetta hallintaansa, vaan upouusi MAX syöksyi maahan vain muutamia minuutteja lentoonlähdön jälkeen ja 157 koneessa ollutta sai surmansa.

Näin onnettomuudesta kerrotaan tutkintaryhmän alustavassa raportissa, jonka Etiopian liikenneministeri Dagmawit Moges esitteli ja joka julkistettiin kokonaisuudessaan Addis Abebassa torstaina. Lopullinen tutkintaselostus valmistuu alalla vallitsevan tavan mukaisesti ehkä vasta vuoden kuluttua.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu