Boeingin 737 MAX -draamasta pyyhkeitä myös viranomaisille: eivät huomanneet, että konejätti painosti työntekijöitään

Kansainväliselle lentokiellolle ei näy loppua. Kun se joskus päättyy, markkinoille tulvii koneita, jotka on kiire saada ilmaan ja tienaamaan.
Ulkomaat 15.10.2019 07:30
Southwest Airlinesin lentokieltoon määrättyjä Boeing 737 MAX -koneita Victorvillessä Kaliforniassa maaliskuussa 2019.
Southwest Airlinesin lentokieltoon määrättyjä Boeing 737 MAX -koneita Victorvillessä Kaliforniassa maaliskuussa 2019.

Kolme suurta yhdysvaltalaista lentoyhtiötä, American, Southwest ja United, ovat päättäneet ottaa uusimman konetyyppinsä, Boeing 737 MAX:in, takaisin käyttöön aikaisintaan tammikuussa. Valmistajan toive saada maailmanlaajuinen lentokielto päättymään kuluvan vuoden aikana näyttää siis jäävän haaveeksi. Kielto alkoi 13. maaliskuuta 2019.

Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAAn kokoama kansainvälisten lentokelpoisuusasiantuntijoiden työryhmä esittää viiltävää kritiikkiä tavasta, jolla MAX muutama vuosi sitten sai tyyppihyväksyntänsä.