Boeing ja Airbus tukkanuottasilla: Matkustajakoneiden tukiaiskiista kaivaa maata horjuvan WTO:n alta

Riitojen ratkaiseminen WTO:ssa kestää aivan liian kauan, ja yritykset tulkitsevat päätöksiä täysin päinvastaisilla tavoilla.
Ulkomaat 17.5.2018 18:30

Airbus A380-800 lentonäytöksessä Berliinissä huhtikuussa 2018. © MICHAEL SOHN / AP / Lehtikuva

maailman kauppajärjestön WTO:n vetoomuselin julkaisi tiistaina 15. toukokuuta uusimman päätöksensä lentokoneteollisuuden kahden jättiyrityksen, yhdysvaltalaisen Boeingin ja eurooppalaisen Airbusin tukiaiskiistassa.

Monenkeskisen kauppajärjestelmän kriisiä lähentelevää tilanne paheni päätöksen jälkeen entisestään.

Päätöksen mukaan Airbus on saanut eurooppalaisilta valtioilta kiellettyä valtiontukea kehittäessään kahta isoa konetyyppiään, A380:tä ja A350:tä.

Ratkaisu päätti – tai ainakin sen pitäisi päättää – WTO:ssa jo 14 vuotta käydyn kaksoisriidan toisen pukarin, Boeingin, valituksen Airbusin valtiontukiaisista.

Toinen puolisko, Airbusin valitus Boeingin saamista julkisista tuista, ratkaistaneen samassa vetoomuselimessä myöhemmin vuonna 2018 tai ensi vuoden alussa.

Prosessi nakertaa pahasti maailman kauppajärjestön muutenkin horjuvaa uskottavuutta.

WTO on epäonnistunut yrityksissään laajentaa monenkeskistä kauppajärjestelmää. Sen merkittävimmäksi saavutukseksi on jäänyt riitojen ratkaisujärjestelmä, johon kaikki kauppajärjestön 164 jäsenmaata ovat juridisesti sitoutuneet.

Järjestelmä perustuu kuitenkin siihen, että riidat ratkaistaan jollakin tavalla järkevässä ajassa. 14 vuotta ei ole järkevä aika.

Muitakin ongelmia on. WTO sopii huonosti Donald Trumpin Amerikka ensin -kauppapolitiikkaan. Hyvä esimerkki on nyt Airbus-päätöksensä tehnyt riitojenratkaisulautakunta.

Trump ei ole nimittänyt lautakuntaan uusia jäseniä. Normaali jäsenmäärä on seitsemän, ja päätösten tekeminen edellyttää vähintään kolmea jäsentä. Nyt jäseniä on vain neljä.

 

Boeingin ja Airbusin tukiaisriidan käsittely WTO:ssa on ollut surkuhupaisaa seurattavaa. Molemmat osapuolet ovat jokaisen päätöksen jälkeen julistaneet voittaneensa, mikä tämäntyyppisessä kiistassa on tietenkin sula mahdottomuus.

Samat virret kaikuivat tälläkin kerralla. Airbus otsikoi tiedotteensa näin: ”Airbus ei saanut kiellettyjä tukiaisia, vähäiset epäselvyydet hoidetaan kuntoon”.

Boeing aloitti oman tiedotteensa näin: ”WTO on lopullisessa päätöksessään tullut siihen tulokseen, että EU ei ole noudattanut useita aiempia ratkaisuja vaan on antanut yli 22 miljardia dollarin arvosta laittomia tukiaisia eurooppalaiselle lentokoneenvalmistajalle Airbusille.”

Huomiota tässä herättää muun muassa se, että tukiaisten antajaksi ilmoitetaan EU. Tähän saakka syytettyjen penkille on aseteltu Airbus-maiden eli Ranskan, Saksan, Britannian ja Espanjan hallituksia.

Käteen tästä juupas-eipäs-inttämisestä jää kuitenkin se, että Yhdysvallat saa nyt WTO:n sääntöjen mukaan määrätä eurooppalaisille tuotteille, ei siis välttämättä lentokoneille, rangaistustulleja.

Niiden suuruusluokan määrittelee Boeingin arvio kilpailijan tukiaisten aiheuttamista vahingoista. Se on 8–10 miljardia dollaria vuodessa. Rangaistustullit on kuitenkin hyväksytettävä WTO:ssa.

Kiistan osa koskee ainakin teoriassa myös Suomea.

Airbusin kannalta merkittävin kysymys on ollut se, hyväksyykö WTO hallitusten antamat tuotekehitysluotot, jotka maksetaan takaisin rojalti-maksuina jokaisesta myydystä koneesta.

Tästäkin asiasta vallitsee yhä syvä erimielisyys. Airbusin mukaan järjestelmä ei periaatteessa sodi WTO-sääntöjä vastaan ja siihen on tehtävä vain muutamia pikku muutoksia. Vastapuolella tulkitaan WTO:n tuominneen koko rojalti-rahoituksen laittomaksi.

Tämä kiistan osa koskee ainakin teoriassa myös Suomea. Patria lähti riskiä kantavana partnerina mukaan kehittämään Airbusin A380-suurkoneen siipirakenteita ja sai tätä varten valtiolta lainaa, joka piti maksaa takaisin sitä mukaa kun koneita saadaan kaupaksi.

A380 on kuitenkin osoittautunut kaupalliseksi katastrofiksi. Hanke horjuu syvissä tappioissa lopettamisen rajoilla, eikä tappiollisten projektien julkista rahoitusta ole tarvis maksaa takaisin.

 

Airbus odottaa nyt malttamattomana WTO:n riitojen ratkaisulautakunnan päätöstä Boeingin tukiaisista.

Airbusin mukaan useat Yhdysvaltain osavaltiot ja liittovaltio ovat maksaneet Boeingille yli 20 miljardin dollarin laittomat tuet, jotka ovat aiheuttaneet maailmankaupalle yli sadan miljardin dollarin vahingot.

Jo ennen tätä ratkaisua meno on alkanut hirvittää, jopa joitakin kiistan keskeisiä toimijoita.

Airbusin kohta paikkansa jättävä pääjohtaja Tom Enders sanoo tiedotteessa näin: ”Nykyinen geopoliittinen tilanne on huolestuttava. Teollisten toimijoiden ei pitäisi pahentaa sitä tuottamattomalla riitelyllä, joka vie pohjaa maailmanlaajuiselta, reilulta kilpailulta ja vaikuttaa sekä työntekijöihimme että asiakkaisiimme […] ja vaikuttaa globaaliin talouskasvuun.”’

Airbusin mielestä ainoa pysyvä ratkaisu on riitapukareiden keskenään neuvottelema sopimus. Sitä lienee turha toivoa. Boeing on nimittäin osoittautunut kauppapoliittisesti hyvin aggressiiviseksi toimijaksi.

Viime vuonna se vaati ja sai Trumpin hallinnolta lupauksen 300 prosentin tulleista pienille kanadalaisille Bombardier-matkustajakoneille. Tyly toimi raukesi vasta, kun Yhdysvaltain kauppakomissio päätti, etteivät C-sarjan Bombardierit aiheuta minkäänlaista kaupallista harmia Boeingille, joka ei valmista näin pieniä koneita.