Biomies Schwarzenegger tankkaa etanolia – uudet polttoaineet tekevät tuloaan

Ulkomaat 29.10.2010 15:00
Muikea Kalifornian kuvernööri Arnold Schwarzenegger vihki San Josessa käyttöön uuden tankkausaseman, jossa autoihin voi tankata etanolin ja bensiinin polttoainesekoitusta. Kuva Paul Sakuma / AP / Lehtikuva.

Uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia biopolttoaineita otetaan vähitellen käyttöön eri muodoissa eri puolilla maailmaa.

Kaliforniassa on kuvernööri Arnold Schwarzeneggerin mandaatilla kehitetty keinoja ottaa käyttöön vaihtoehtoisia energiamuotoja ja tutkia kestävän kehityksen mukaisia liikenneratkaisuja.

Kuluneella viikolla San Josessa, Kaliforniassa otettiin käyttöön Proper Fuels-yhtiön uusi tankkausasema, jossa flexifuel-autoon voi tankata E85-polttoainesekoitusta. Sekoituksessa on 85 prosenttia etanolia ja 15 prosenttia bensiiniä. Flexifuel-auto tarkoittaa ajoneuvoa, joka pystyy käyttämään etanolia ja bensiiniä missä tahansa sekoitussuhteessa.

Suomessa otetaan käyttöön E10-bensiini vuoden 2011 alusta. Se sisältää korkeintaan 10 prosenttia etanolia.

Etanoli on jo nyt maailman käytetyin biopolttoaine. Monet muut vaihtoehtoisiin biopohjaisiin polttoaineisiin perustuvat suunnitelmat ovat vielä vuosien päässä.

USA:ssa etanolia valmistetaan pääasiassa maissista. Johtava etanolin tuottajamaa on Brasilia, jossa raaka-aineena käytetään sokeriruokoa. Brasiliassa jo lähes 60 prosenttia maan autoista kulkee etanolilla.

Euroopassa biopolttoaineiden osuus koko markkinasta on noin neljä prosenttia. Euroopan unionin tavoitteena on kasvattaa uusiutuvan energian osuutta jäsenmaiden liikenteessä kymmeneen prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Suomessa on kypsymässä päätös, että vastaava osuus olisi 20 prosenttia.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Lufthansa aikoo aloittaa kaupallisilla lennoillaan biopolttoaineiden käytön vuoteen 2012 mennessä sekoittamalla sitä perinteiseen lentokerosiiniin.

Suomalainen Neste Oil panostaa sen omaan teknologiaan perustuvan NExBTL-dieselin tuotantoon. Uusiutuvista raaka-aineesta valmistettavaa dieseliä voidaan käyttää sellaisenaan jo nykyisin liikenteessä olevissa ajoneuvojen moottoreissa.

Tämä on herättänyt mielenkiintoa etenkin autoteollisuudessa. Miljardibudjeteilla toimivien valmistajien motiivi on selvä. Autoihin ei tarvitse tehdä minkäänlaisia muutoksia, sillä dieseliä voi iskeä tankkiin missä suhteessa tahansa.

Esimerkiksi Saksassa Neste Oilin uusiutuvaa dieseliä on jo testattu yhdessä Daimlerin, Deutsche Postin ja energiayhtiö OMV:n kanssa sarjatuotantoautoilla. Mercedes-Benzin neljällätoista kuorma- ja linja-autolla on ajettu yli miljoona kilometriä. Tarkoituksena on mitata dieselin käyttökelpoisuutta ja hiilidioksiditasoa jokapäiväisessä ajossa sarjatuotantoautoilla.