Bensan hinta vaikuttaa amerikkalaiseen unelmaan

Karri Kokko
Ulkomaat 18.7.2008 13:41

Se oli amerikkalainen unelma: oma talo, ympärillä valkoinen aita ja tallissa järkyttävän iso auto, ehkä kaksikin. Vaan kallis bensanhinta, luottokriisi ja taloustaantuma ovat tekemässä lopun koko hoidosta, ehkä sitä aitaa lukuun ottamatta.lexus citymaasturi
Lexus RX 400 on hybridimaasturi.

Ihmisillä ei ole enää varaa ajella tuntikausia kodin ja työn väliä polttoainetta hörppivillä citymaastureilla.

Unelman modernissa versiossa oman talon korvaa kerrostaloasunto ja rehvakkaan maastoauton polkupyörä tai mopo. Hyljeksityt kaupunkikeskustat ovat ostajien suosiossa ja lähiöissä ovat romahtaneet sekä hinnat että mieliala.

Kuten Maricopassa noin tunnin ajomatkan päässä Phoenixista: Maricopa kasvoi 2000-luvun alussa pikavauhtia liki 40 000 asukkaan yhteisöksi, ja kutistuu paraikaa samaa tahtia. Asuntojen hinnat putoavat, eikä joukkopakoa hillitse edes kaupungin perustama bussilinja, joka kuljettaa maricopalaiset joka aamu töihin Phoenixiin.

McKelveyn perhe asui ennen tällaisessa lähiössä, mutta he päättivät jo pari vuotta sitten vaihtaa maisemaa. Oma talo vaihtui kerrostalohuoneistoon keskustassa. Nykyisin perhe kulkee skootterilla ja shoppailee kävelymatkan päässä kodistaan.

”Säästämme rutkasti bensakuluissa. Se tuntuu hyvältä. En ole seissyt liikenneruuhkassa vuosiin”, iloitsee Tracy McKelvey.

Urbaani on muotia

Keskusta-asuntojen kiivas kysyntä on Yhdysvalloissa poikkeuksellinen trendi, sillä kaupunkikeskustat olivat tehneet hidasta kuolemaa jo vuosikymmeniä, ennen kuin bensanhinta pelasti ne.

”Aikanaan keskustassa asuivat vain ne, jotka olivat vankilassa. Nyt tilanne on toinen”, kertoo Oklahoman pormestari Mick Cornett.

Oklahoman tapaan monet kaupungit elvyttävät keskustojaan vimmatusti – rakennuksia korjataan, joukkoliikennettä kohennetaan ja kauppakeskuksia perustetaan. Muuttovirran uskotaan kiihtyvän, kun lähiöissä asuvat suurten ikäluokkien edustajat vanhenevat, panevat talonsa myyntiin ja suuntaavat palvelujen ääreen.

Sillä välin lähiöissä epätoivo vain paisuu. Kiinteistöyhtiö Michael Crews Development tarjosi jo alkukesästä ennenkuulumatonta pakettitarjousta: 1,6 miljoonan dollarin luksuskodin ostaja sai kaupan päälle 400 000 dollarin talon. Mutta ostajat ovat harvassa.

”Tämä ei ole vain talouden taantuman aiheuttamaa normaalia kiertoa. Meneillään on koko kiinteistökenttää ravisteleva rakennemuutos”, arvioi Brookings-instituutin tutkija Christopher Leinberger.

Välimalli nousee

Uusi aikakausi on synnyttänyt myös uusia ratkaisuja, kuten Stapletonin kaltaisen hybridin. Stapleton on Denverin lentokentän maille rakennettu yhteisö, jossa kaupat ja koulut ovat kävelyetäisyydellä ja julkiset kulkuvälineet kuskaavat asukkaat työpaikoilleen.

Se on passeli vaihtoehto niille, joilla ei ole varaa asua keskustassa ja jotka haluavat pakoon kurjistuvia lähiöidyllejä. Sellaisille kuin Evelyn Bakerin perhe.

Baker kuljettaa lapsiaan polkupyörällä auton sijaan ja riemuitsee siitä, että perheen koti säilyttää arvonsa, toisin kuin kävisi lähiössä.

”Stapleton vetoaa saituriin minussa. Meillä on kaksi lasta ja se pakollinen koira, mutta pärjäämme vain yhdellä autolla”, Baker kehaisee.

Citymaasturista uhanalainen laji

Voi Hummer-parkaa. Vielä jokunen vuosi sitten Yhdysvaltain armeijan ajoneuvosta kehitetty jättimaasturi oli himoittu statussymboli, jota machompaa kulkuneuvoa ei ollutkaan, jos panssarivaunuja ei lasketa.

Mutta kesäkuun alussa autonvalmistaja General Motors ilmoitti jo harkitsevansa Hummerin valmistuksen lopettamista. Isojen autojen myynti kun on rysähtänyt pohjalukemiin bensanhinnan kohoamisen seurauksena.

Kuluvan vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana lava-autojen ja citymaastureiden myynti laski neljänneksellä. Bensahirmut keräävät pölyä kauppiaiden pihoilla, pihit pikkuautot sen sijaan viedään käsistä.

Hintatietoiselle kelpaa jopa ennen niin pilkattu 1990-luvun Geo Metro, joka Suomessa tunnetaan paremmin Suzuki Swiftinä.

Muutos on ennenkuulumaton.

”Minäkin olin ennen autosnobi, mutta nyt olisi valittava haluanko syödä vai päästä töihin. Molempiin pitäisi pystyä”, kertoi dollarihymynsä vanhaan Geoon vaihtanut sähköasentaja Marci Solomon CNN-kanavalle. Solomonin työmatka on yli 150 kilometriä yhteen suuntaan.

General Motorsin lailla kaikki amerikkalaiset autotehtaat näyttävät taas olevan ajan hengestä toivottomasti perässä, aivan kuten 1970-luvulla öljykriisin aikaan. Ne vasta muuntavat kiivaasti tuotantolinjojaan pieniä autoja varten, kun esimerkiksi Toyota on jo perustamassa Yhdysvaltoihin hybridiautotehdasta.

Euroopan ja Kaukoidän autot valtaavat markkinat, ja Hummerit ovat haluttuja enää varkaiden keskuudessa.

(STT–Reuters)

Uusikaupunki ryhtyy tekemään hybridiautoja (SK netti 15.7.2008)