Sieg Heil -pizzaa ja valkoisten lenkkitossuja: Näin uusnatsit kaappaavat tavaramerkkejä

Tunnetut amerikkalaisbrändit kuten Cadillac, Wendy’s ja New Balance yrittävät pyristellä irti uusista ongelma-asiakkaistaan.
Amerikka 26.11.2017 10:42
Valkoista nationalismi kannattavat ryhmät marssivat yliopiston kampuksella Yhdysvaltain Charlottesvillessä perjantaina 11. elokuuta 2017.
Valkoista nationalismi kannattavat ryhmät marssivat Yhdysvaltain Charlottesvillessä perjantaina 11. elokuuta 2017. Soihtuja valmistava yritys sai huono maineen. © MYKAL MCELDOWNEY / AP / Lehtikuva

Yhdysvalloissa presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeen voimistunut Alt-Right-liike kannattaa valkoista ylivaltaa. Se pyrkii valtavirtaistumaan kaikin tavoin, ja hyvämaineisten tuotemerkkien kaappaaminen on tärkeä osa sen strategiaa.

Toiset yritykset ovat joutuneet kohun keskelle ilman omaa syytää, toiset saavat syyttää äärioikeiston huomiosta osittain itseään.

 

Yhdysvaltain kolmanneksi suurin pizzeriaketju Papa John’s on yrittänyt jo viikkojen ajan hätistellä epätoivottuja asiakkaita nurkistaan.

Yrityksen ahdinko alkoi marraskuussa 2017, kun sen toimitusjohtaja John Schnatter kritisoi amerikkalaisen jalkapallon ammattilaisliigan NFL:n tapahtumia.