5G-kiista räjähti käsiin: Yli sataa keskeistä lentokenttää Yhdysvalloissa uhkaa sulkeminen ja lentoliikennettä kaaos

Ilmailun ja tietoliikenteen valvontaviranomaiset ovat täysin eri mieltä 5G-verkkojen riskeistä. Vastaavaa teknologiaa on käytössä myös Suomessa.

5G-teknologia
Teksti
Jyri Raivio

Kahden yhdysvaltalaisen matkapuhelinalan jättiyhtiön AT&T:n ja Verizonin oli määrä ottaa suurin fanfaarein käyttöön uudet, niin sanotun C-taajuusalueen 5G-kännykkäverkot 5. joulukuuta. Käyttöönottoa kuitenkin siirrettiin Yhdysvaltain hallituksen päätöksellä kuukaudella.

Tammikuun alussa, vain muutamaa päivää ennen uutta aloituspäivämäärää tuli uusi lykkäys. AT&T ja Verizon ilmoittivat suostuneensa liikenneministeri Pete Buttigiegin pyyntöön ja siirtäneensä verkkojen käyttöönottoa vielä kahdella viikolla eli tammikuun 19. päivään.

Syynä oli pelko siitä, että 5G-signaalit saattavat häiritä tukiasemien lähettyvillä lentävien lentokoneiden radiokorkeusmittareita. Kyseessä on laite, jota tarvitaan varsinkin laskeutumisessa huonolla säällä. Mittarin toimintahäiriö aiheuttaisi vakavan uhan lentoturvallisuudelle ja vaarantaisi satojen miljoonien ihmisten hengen tai ainakin lentomatkan.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on esittänyt rajoituksia uusien 5G-taajuuksien käyttöönoton varalle. Yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden laskelmien mukaan ne johtaisivat 345 000 matkustajalennon peruuttamiseen ja 32 miljoonan matkustajan matkan peruuntumiseen.

Torstaina 14. tammikuuta FAA ryhtyi konkreettisiin toimiin. Se julkisti Notam-tiedotteen, jolla kielletään mittareiden varassa tehtävät lähestymiset ja automaattilaskeutumiset eli huonon sään operaatiot yli sadalla amerikkalaisella lentokentällä 19.1. alkaen 5G-ongelman vuoksi.