Yli 400 tieteellisen artikkelin perumista vaaditaan – data ehkä peräisin Kiinan elinryöstöistä

Australialaisen tutkijaryhmän mukaan tiedejulkaisut ovat laiminlyöneet eettisiä velvollisuuksiaan.
Tiede 12.2.2019 07:30
Kiinan kieltämä hengellinen Falun Gong -liike osoitti rauhallisesti mieltään Kiinan ihmisloukkauksia vastaan Helsingin rautatieaseman edustalla 8. syyskuuta 2006.
Kiinan kieltämä hengellinen Falun Gong -liike osoitti rauhallisesti mieltään Kiinan ihmisloukkauksia vastaan Helsingin rautatieaseman edustalla 8. syyskuuta 2006. © MATTI BJÖRKMAN / Lehtikuva

Englanninkielisissä tiedejulkaisuissa on ilmestynyt satoja artikkeleita, joiden aineistoon saattaa kuulua tietoa, joka on kerätty kuolemaantuomion saaneilta ja mielipidevangeilta ryöstetyistä elimistä Kiinassa.

Tällaisen väitteen esittää australialainen tutkijaryhmä, joka tarkasteli 445:tä vuosina 2000–2017 julkaistua lääketieteellistä tutkimusta, joiden aineistoon kuului Kiinassa potilaille tehtyjä elinsiirtoja. Aineisto kattoi yli 85 000 elinsiirtoa.

Tutkijat tarkastelivat sitä, miten artikkelit vahvistivat elinten alkuperän. He havaitsivat, että 92,5 prosenttia artikkeleista jätti mainitsematta sen, olivatko elimet peräisin teloitetuilta vangeilta.

Lisäksi lähes kaikki artikkelit (99 prosenttia) vaikenivat siitä, oliko luovuttajalta saatu lupa elinsiirtoon. Useimpien artikkelien kirjoittajat kertoivat saaneensa instituutionsa eettisen lautakunnan hyväksynnän.

Australialainen tutkimusetiikan katsaus julkaistiin BMJ Open -tiedejulkaisussa.

 

Eniten kyseenalaisia elinsiirtoartikkeleja ilmestyi tiedejulkaisuissa Transplantation Proceedings ja PLOS ONE. Tutkijat vaativat tiedejulkaisuja muuttamaan linjaansa.

”Lääketieteellisten julkaisujen tulisi vaatia tietoja elinten alkuperästä kiinalaisten elinsiirtotutkimusten kohdalla”, kirjoittavat tutkijat Wendy Rogers ja Matthew Robertson The Conversation -sivustolla.

”Jos he eivät ole tyytyväisiä saamiinsa vastauksiin, heidän tulisi kieltäytyä julkaisemasta tutkimusta.”

Australialaistutkijoiden mukaan tutkimusartikkelin julkaisu ilman elinten alkuperän vahvistamista lähettää viestin, että eettisiä ohjeita voidaan jatkossakin jättää noudattamatta.

Tutkijat vaativat tiedejulkaisuja vetämään takaisin yli 400 tieteellisen artikkelin julkaisun. He eivät kuitenkaan usko, että kehotusta noudatettaisiin.

”Takaisinvedon toteuttaminen on pitkäkestoinen prosessi niissäkin tapauksissa, joissa artikkelit sisältävät selvästi virheellistä tietoa”, tutkijat kirjoittavat.

Australialaisryhmä ehdottaa kansainvälistä julkaisukieltoa kaikelle Kiinasta tulevalle elinsiirtotutkimukselle siihen asti, että yhteisistä pelisäännöistä sovitaan alan kansainvälisessä kokouksessa.

 

Kiina sallii yhtenä harvoista kuolemantuomiota käyttävistä valtioista teloitettavien vankien elinsiirrot, mistä maa on saanut runsaasti kansainvälistä kritiikkiä.

Vielä 2000-luvun alussa Kiina kiisti teloitettujen vankien elinten käytön ja väitti elinten olevan peräisin vapaaehtoisilta luovuttajilta. Vuonna 2006 maan viranomaiset myönsivät enemmistön elimistä olevan teloitetuilta.

Vuonna 2014 Kiina kertoi lopettavansa ilman lupaa tehtävät elinsiirrot, mutta teloitettavien vankien elinten käyttö on yhä laillista, jos tuomittu antaa lupansa.

Arvostelijoiden mukaan kuolemaantuomitun on mahdotonta antaa lupaa eettisellä tavalla. Toiminnassa olisi siis kyse valtion siunaamista elinryöstöistä.

Teloitettavien ohella Kiinan on arveltu vieneen elimiä myös mielipidevangeilta, joita olisi varta vasten murhattu elinten keräämiseksi.

Muun muassa vuonna 2016 julkaistun raportin mukaan elinryöstöjä on tehty erityisesti Falun Gong -liikkeen jäsenille.

Saman raportin mukaan Kiinassa tehdään todellisuudessa 60 000–100 000 elinsiirtoa vuodessa, vaikka valtion antama virallinen luku on vain 10 000. Raportti nojaa Kiinan sairaaloista kerättyyn laajaan todistusaineistoon.