Yli 400 tieteellisen artikkelin perumista vaaditaan – data ehkä peräisin Kiinan elinryöstöistä

Australialaisen tutkijaryhmän mukaan tiedejulkaisut ovat laiminlyöneet eettisiä velvollisuuksiaan.
Tiede 12.2.2019 07:30
Kiinan kieltämä hengellinen Falun Gong -liike osoitti rauhallisesti mieltään Kiinan ihmisloukkauksia vastaan Helsingin rautatieaseman edustalla 8. syyskuuta 2006.
Kiinan kieltämä hengellinen Falun Gong -liike osoitti rauhallisesti mieltään Kiinan ihmisloukkauksia vastaan Helsingin rautatieaseman edustalla 8. syyskuuta 2006. © MATTI BJÖRKMAN / Lehtikuva

Englanninkielisissä tiedejulkaisuissa on ilmestynyt satoja artikkeleita, joiden aineistoon saattaa kuulua tietoa, joka on kerätty kuolemaantuomion saaneilta ja mielipidevangeilta ryöstetyistä elimistä Kiinassa.

Tällaisen väitteen esittää australialainen tutkijaryhmä, joka tarkasteli 445:tä vuosina 2000–2017 julkaistua lääketieteellistä tutkimusta, joiden aineistoon kuului Kiinassa potilaille tehtyjä elinsiirtoja. Aineisto kattoi yli 85 000 elinsiirtoa.

Tutkijat tarkastelivat sitä, miten artikkelit vahvistivat elinten alkuperän. He havaitsivat, että 92,5 prosenttia artikkeleista jätti mainitsematta sen, olivatko elimet peräisin teloitetuilta vangeilta.

Lisäksi lähes kaikki artikkelit (99 prosenttia) vaikenivat siitä, oliko luovuttajalta saatu lupa elinsiirtoon. Useimpien artikkelien kirjoittajat kertoivat saaneensa instituutionsa eettisen lautakunnan hyväksynnän.