Väitös: Vanhuuden liikalihavuus on geenien vika

Jyrki Jantunen
Tiede 6.2.2009 13:54

Jälleen on löytynyt uusi vitsaus, joka voidaan ainakin osittain panna ihmisen geenien syyksi: vanhuuden liikalihavuus ja siitä johtuvat liikkumisvaikeudet. Tekniikka tulee avuksi kiinnostuneille: dna-testerillä voi selvittää omat geeninsä sylkinäytteestä.Ylipainoinen mies vaa'alla. Kuva Mikko Stig / Lehtikuva

Ylipainoinen mies vaa’alla. (Kuva Mikko Stig / Lehtikuva)

Jyväskylän yliopistossa tarkastetun, M.Sc. Alfredo Ortega-Alonson väitöskirjan mukaan geenien vaikutus liikalihavuuteen kasvaa iän myötä. Naisilla, joilla havaittiin tämä geneettinen alttius keski-iässä, liikuntakyky heikkeni selvimmin vanhuusvuosina.

Ennestään on tiedetty, että vanhuuden lihavuuteen ja liikuntaongelmiin vaikuttavat vähäinen liikunta ja huonot syömistottumukset, ja Ortega-Alonso muistuttaa, että ne ovat edelleen keskeisiä seikkoja.

Espanjalainen Ortega-Alonso keräsi tutkimukseensa aineistoa 434 suomalaiselta kaksoissiskolta vuosina 1975-2004. Hänen gerontologian alan väitöskirjansa nimi on Genetic Effects on Obesity, Mobility and their Association in Older Female Twins (Geneettiset vaikutukset liikkuvuuteen, ylipainoon ja niiden yhteyteen).

Vastaväittäjänä perjantain väitöstilaisuudessa oli kööpenhaminalainen professori Berit Lilienthal Heitman, ja kustoksena professori Taina Rantanen.

Testaa oma
genomisi!

Geneettisen yhteyden paljastuminen voi tulevaisuudessa auttaa riskien kartoittamisessa, kun henkilökohtaisten genomin testaaminen käy entistä helpommaksi. Se aika on jo lähellä: Time-lehti valitsi äsken viime vuoden keksinnöksi henkilökohtaisen dna-testerin. Listalla oli 50 vuoden 2008 keksintiöä.

Dna-testerillä voi vaikka kotioloissa selvittää omat geeninsä pienestä sylkinäytteestä. ”Jos uskaltaa”, muistuttaa Time ilmeisen aiheellisesti, sillä dna:sta voi paljastua myös huolestuttavia tietoja, kuten taipumuksia perinnöllisiin sairauksiin. Testerin on kehittänyt ja sitä myy muutaman sadan euron hinnalla geenitestauksiin erikoistunut yritys 23andme.

Jukka Ukkola

Keskustelu

Vaikka olisi geneettinen altistus sairastua liikalihavuuteen, niin kyllä elintavoilla on vielä suurempi vaikutus. Tyhjästä on kehonkin vaikea nyhjästä, eli liikaa ja vääriä aineita suuhun panemalla saa itsensä lihavaksi oli geneettistä taipumusta tai ei. Geneettinen alttius tekee sen vain helpommaksi.