Uutta tukea imetykselle

Äidinmaidosta löytyi haitallisia bakteereja torjuva yhdiste. Se puuttuu lehmänmaidosta ja korvikkeesta.

Tiede 16.10.2019 20:45
Lassi Lapintie
Äidinmaito suojelee vauvaa.
Äidinmaito suojelee vauvaa. © EMMI KORHONEN / LK

Rintamaidon tiedetään olevan tärkeää vauvan terveelle kehitykselle muutenkin kuin ravinnonlähteenä, ja nyt tutkijat ovat selvittäneet ainakin yhden kemiallisen syyn tälle.

Yhdysvaltain Iowan yliopiston ja National Jewish Health -klinikan yhteistutkimuksessa kävi ilmi, että ihmisen maidossa on terveydelle hyödyllistä glyserolimonolauraattia (GML) jopa 200 kertaa enemmän kuin lehmänmaidossa.

”Havaintomme osoittavat, että korkeat GML-tasot löytyvät vain ihmismaidosta ja rajoittavat tauteja aiheuttavien bakteerien kasvua”, kertoo tutkija, lääkäri Donald Leung.

Myös monolauriinin nimellä kulkeva yhdiste tunnetaan antibakteerisista ominaisuuksistaan. Tutkijoiden mukaan yhdiste torjuu haitallisia bakteereja, mutta jättää hyötybakteerit rauhaan.

”Antibiooteilla voidaan torjua tulehduksia sylilapsissa, mutta ne tappavat myös hyödyllisiä bakteereja taudinaiheuttajien ohella. GML on valikoivampi”, kertoo toinen tutkija, mikrobiologian professori Patrick Schlievert.

Sisältö