Kielto kannattaa

Alkoholimainonnalla on yhteys nuorison juomiseen, silti monissa maissa mainoksia ei rajoiteta.

Tiede 28.02.2020 06:00
Lassi Lapintie
Lonkeroa mainostettiin Helsingin Kampissa maaliskuussa 2011.
Lonkeroa mainostettiin Helsingin Kampissa maaliskuussa 2011. © MARKKU ULANDER/LK

Suomen kansainvälisesti tiukka alkoholilainsäädäntö on erityisen tarkka nuorison suojelussa alkoholituotteiden mainonnalta.

Tuoreen yhdysvaltalaisen kokoomatutkimuksen mukaan suomalaistyylinen tiukka linja on perusteltu.

Journal of Alcohol and Drugs -tiedejulkaisussa ilmestyneessä kahdeksassa artikkelissa käytiin läpi yli sata tutkimusta alkoholimainonnan ja nuorten juomisen välisestä yhteydestä.

”On olemassa vakuuttavia todisteita sen puolesta, että alkoholimarkkinointi on yksi syy juomisen aloittamiselle nuorella iällä”, tutkijat kirjoittavat tiedotteessa.

Tutkijat käyttivät samoja menetelmiä, joiden avulla asiantuntijat ovat vetäneet yhteyksiä tupakan mainonnan ja nuorison lisääntyneen tupakoinnin välille.

Yhteyttä mainonnan ja nuorison juomisen välillä kuvataan maltilliseksi mutta merkittäväksi.

Sisältö