Tutkijat löysivät zombibakteerien ja mikrobien maanalaisen valtakunnan – painoa kuin yli sadalla miljoonalla sinivalaalla

Uusi syvyyksien tutkimus löysi verrattomat määrät elämää yllättävistä paikoista.
Tiede 14.12.2018 12:20
Elektronimikroskooppikuva sukkulamadosta, jonka tutkijat löysivät 1,4 kilometrin syvyydestä eteläafrikkalaisesta kultakaivoksesta. © Gaetan Bo

Maapallolta löytyy elämää yllättävistäkin paikoista, mutta tuore tutkimus on valottanut sen mittakaavan paljon luultua suuremmaksi.

Deep Carbon Observatoryn 10 vuotta kestänyt tutkimus on paljastanut, että syvältä maan alta löytyy kolossaalinen määrä bakteereita ja muita mikroskooppisia eliöitä.

Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida sitä, kuinka paljon hiiltä maanalaiseen elämään on sitoutuneena verrattuna pinnalta löytyvään elämään.

Määrä ylitti odotukset – arvioiden mukaan "syvän elämän" solujen sisältämän hiilen yhteenlaskettu massa 245–385 kertaa niin suuri kuin koko 7,2 miljardin yksilön ihmiskunnalla.

Kaiken tämän hiilen massa on 15–23 miljardia tonnia. Luku on niin suuri, että sen hahmottaminen vaatii luovaa ajatusleikkiä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu