Taas vesiperä! Naapuritähden signaali ei ollutkaan peräisin avaruusolennoilta – eikä edes avaruudesta

Vain yksi avaruusolioiden metsästäjien löydös on jäänyt toistaiseksi selittämättömäksi.
Tiede 24.11.2021 07:30
Taiteilijan näkemys Proxima b -planeettaa kiertävästä Proxima Centauri -tähdestä. © M. Kornmesser/AFP/MVPhotos

Vieraita sivilisaatioita avaruudesta etsivän Breakthrough ­Listen -hankkeen tutkijat tekivät vuonna 2019 kiinnostavan havainnon. Lähimmän naapuritähtemme Proxima Centaurin suunnalta löytyi signaali, joka vaikutti sopivan etsijöiden kriteereihin.

Kun The Guardian -lehti välitti tiedon julkisuuteen joulukuussa 2020, tutkijat eivät osanneet selittää löydöstä. Nyt selitys on löytynyt, eikä tälläkään kertaa kyse ollut avaruusolioista.

Tutkijat kertovat kahdessa Nature Astronomy -tiedejulkaisun artikkelissa (täällä ja täällä), että signaali näyttää olleen lähtöisin ihmisen valmistamasta laitteesta.

”Kyse on radiosignaalista, joka on todennäköisesti peräisin jostakin Maan pinnalta”, kertoo Kalifornian yliopiston tähtitieteilijä Sofia Sheikh Nature -tiede­lehdessä.

Signaalin tarkka lähde ei selvinnyt, mutta sen epäillään olleen peräisin viallisesta sähkölaitteesta, joka sijaitsi satojen kilometrien säteellä havaintopaikasta.

Tulokset ovat pettymys vieraiden sivilisaatioiden etsijöille, mutta eivät yllätys. Avaruusolioiden metsästys on ollut lähes tulokseton tieteenala täynnä pettymyksiä. Minne hyvänsä radioteleskooppien korvat on kohdistettu, vastassa on ollut vain kosmista hiljaisuutta ja maa­pallolta tulevia häiriösignaaleita.

Vuoden 2019 signaali havaittiin Australian Parkes -observatoriossa. Sillä on kokemusta aiemmistakin salaperäisistä signaaleista, joiden lähteeksi on paljastunut ihmisteknologia. Observatorion tutkijoilta kesti 17 vuotta selvittää, että mittauksissa silloin tällöin näkynyt outo signaali oli peräisin taukohuoneen mikroaaltouunista. Aiemmin syyksi oltiin epäilty salamaniskuja.

Ainoa jäljellä oleva avaruusolioiden metsästäjien löydös, joka on jääänyt selittämättömäksi, on vuonna 1977 havaittu Wow!-signaali (Vau!). Vastaavaa signaalia ei ole sittemmin havaittu.