Syöpä on pitkälti sattumaa – Varhainen tunnistus ehkäisee silti kuolemia

Elintavat vaikuttavat vain pieneen osaan mutaatioista.

mutaatiot
Kirsi Heikkinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Noin kaksi kolmesta syöpää aiheuttavasta dna-muutoksesta saa alkunsa sattumalta, laskevat yhdysvaltalaistutkijat Science-lehdessä.

Tulos tukee aiempaa havaintoa, jonka mukaan yhdysvaltalaisten syöpien yleisin syy on solujen normaalissa jakautumisessa tapahtuvat ”kirjoitusvirheet” – toisin sanoen huono tuuri.

Nyt apulaisprofessori Christian Tomasetti Johns Hopkinsin yliopistosta kollegoineen jatkoselvitti asiaa aineistosta, jossa oli edustettuna peräti 4,6 miljardia ihmistä eli yli puolet koko maailman väestöstä.

Syöpiin vaikuttavia tekijöitä luodattiin 423 kansainvälisestä rekisteristä, joihin on koottu tietoja 69 maasta. Työssä hyödynnettiin myös kudostutkimuksia.

Kävi ilmi, että ympäristötekijöistä ja taloudellisesta kehitystasosta riippumatta eri kudosten syöpäriski yhdistyi kaikkialla lujasti siihen, kuinka monta kertaa kyseisen elimen kantasolut jakautuvat ihmisen elinaikana.

Tutkijat kehittivät matemaattisen mallin, jolla he pystyivät puntaroimaan syöpämutaatioiden alkuperää.

Osoittautui, että tarkasteltujen 32 syöpätyypin mutaatioista 66 prosenttia oli dna:n kopioinnissa syntyneitä ja 29 prosenttia ympäristötekijöiden aiheuttamia virheitä. Viisi prosenttia kaikista mutaatioista oli perinnöllisiä.

Tulos selittää, miksi syöpä iskee usein sellaiseenkin ihmiseen, joka elää terveellisesti ja jonka suvussa ei ole syöpiä.

Toisaalta tämä ei tarkoita, että elintavoilla ei olisi mitään merkitystä, tutkijat korostavat.

Ensinnäkin tutkimus on ”vain” tilastollinen.

”Tomasetti kollegoineen osoittaa, että suuren osan syöpäriskin vaihtelusta voi tilastollisesti selittää kantasolujen jakaantumisella. Heidän aiempi analyysinsä herätti paljon keskustelua, ja niin tulee tekemään tämäkin”, kommentoivat tulosta matematiikan ja biologian professori Martin Novak ja biofysiikkaan erikoistunut tutkija Bartlomiej Waclaw Harvardin ja Edinburgin yliopistoista Sciencen näkökulma-artikkelissaan.

”Vie vuosia ennen kuin kysymyksiin pystytään täsmällisesti vastaamaan. Syövästä tarvitaan tarkempi matemaattinen malli.”

Toiseksi sattuman, ympäristön ja perinnöllisen alttiuden osuudet vaihtelevat Tomasettin ja kumppaneidenkin laskelmien mukaan eri syövissä.

Joissakin, kuten eturauhas-, aivo- tai luusyövissä, yli 95 prosenttia mutaatioista on sattumanvaraisia, mutta esimerkiksi keuhkosyövän mutaatioista 65 prosenttia on ympäristöperäisiä. Eniten niitä saa aikaan tupakointi.

”Syöpä, jonka mutaatioista puolet on satunnaisia kopiointivirheitä, voi silti olla ehkäistävissä. Sairastumiseen kun vain harvoin riittää yksi mutaatio”, tutkijat kirjoittavat.

”Syövän varhainen tunnistaminen ja hoito voi ehkäistä monta syöpäkuolemaa – riippumatta mutaatioiden aiheuttajasta”, Tomasetti sanoo tiedotteessa.

Laskelma brittinaisten syöpämutaatioiden aiheuttajista eri elimissä. Vasemmalla perinnöllisten tekijät, keskellä dna:n kopiointivirheet, oikealla ympäristötekijät. © C. Tomasetti et al. Science 2017