Sudenpentu aikojen takaa

Kanadan ikiroudasta löytyi lähes täydellisesti säilynyt 57 000 vuotta vanha sudenpentu.

Tiede 31.12.2020 06:00
Lassi Lapintie
Zhùr-nimen saanut sudenpentu kuoli noin seitsemän viikon ikäisenä.
Zhùr-nimen saanut sudenpentu kuoli noin seitsemän viikon ikäisenä. © YG/DB/GOVERNMENT OF YUKON

Muumiot ovat arkeologeille ja muille menneisyyden tutkijoille aarteita, sillä eläimen tai ihmisen muinainen ruumis säilyy luonnossa ani harvoin nykypäivään.

Tieteelle onnekas tapaus sattui hiljan, kun kullankaivaja löysi Kanadan Yukonin ikiroudasta noin 57 000 vuotta sitten kuolleen sudenpennun muumion. Sudenpennun tutkimuksesta kertoo Current Biology -tiedejulkaisu.

”Se on täydellisin suden muumio, joka on koskaan löydetty. Pentu on periaatteessa 100-prosenttisen säilynyt – vain silmät puuttuvat”, kertoo tiedotteessa artikkelin pääkirjoittaja Julie Meachen Des Moinesin yliopistosta Yhdysvalloista.

Tutkijan mukaan muumion erinomaisen kunnon ansiosta eläimen elämänkaaresta pystyttiin päättelemään paljon. Paikallisen alkuperäiskansan kielellä nimen Zhùr saanut sudenpentu oli muutaman viikon ikäinen naaras, jonka ruokavalioon kuului runsaasti lähivesistöjen lohta.

Geneettinen analyysi osoitti, että Zhùrin esivanhempia olivat Venäjän, Siperian ja Alaskan muinaiset sudet, jotka ovat myös nykyään elävien susien kantamuotoja.

Muumion säilyminen ikiroudassa on vaatinut eläimen kuolemista juuri oikeaan aikaan ja oikeanlaisessa paikassa sekä raadon hyvin nopeaa hautautumista. Sudenpennun kuolinsyy olikin tutkijoille keskeinen arvoitus ratkaistavaksi.

”Uskomme, että pentu oli pesässään ja kuoli välittömästi sen romahdettua. Datamme näyttää, että se ei kuollut nälkään ja että se oli noin seitsemän viikon ikäinen kuollessaan. Saimme paremman mielen siitä, että tyttöraukka ei kärsinyt pitkään”, Meachen kertoo.

Tutkija arvelee, että ilmastonmuutoksen sulattaessa ikiroutaa maaperästä paljastuu useita menneiden vuosituhansien muumioita. Tr’ondëk Hwëch’in -alkuperäiskansa on päättänyt sijoittaa alueeltaan löytyneen Zhùr-suden nähtäväksi yleisölle Yukonin territorion pääkaupunkiin Whitehorseen.

Sisältö