Saudi-Arabia haluaa keksiä kaupungin uudestaan – samaa yritti aikoinaan myös piirrospohatta Walt Disney

Kaupungit kasvavat yleensä orgaanisesti väestön mukana. Kaupungin rakentaminen tyhjästä on vaikeampi urakka.
Tiede 20.1.2021 07:33
Saudi-Arabian kruununprinssi Mohammed bin Salman esitteli the Line -nimellä kulkevan kaupunkisuunnitelman 10. tammikuuta.
Saudi-Arabian kruununprinssi Mohammad bin Salman esitteli the Line -nimellä kulkevan kaupunkisuunnitelman 10. tammikuuta. © Bandar al-Jaloud / AFP / Lehtikuva

Öljymiljardöörien valtakunta Saudi-Arabia julkisti viime viikolla suunnitelmansa uudentyyppisen kaupungin rakentamisesta halki maan aavikon. Ehdotus julkistettiin tilaisuudessa, joka muistutti teknologiayhtiö Applen uusien tuotteiden lanseerausta. Asiasta uutisoi muun muassa Popular Mechanics.

Uusi asutuskeskus ei muistuttaisi modernia kaupunkia, jonka eri osat hämähäkinverkon lailla leviävät autotiet yhdistävät toisiinsa. Kyseessä olisi pikemminkin aavikkoa halkova 170 kilometrin mittainen suora junarata. Miljoona asukasta eläisi sen varrella itsenäisissä kommuuneissa, joissa palvelut olisivat kävelymatkan päässä.

Jos tulisi tarvetta matkustaa kaupungin päästä toiseen, se onnistuisi Saudi-Arabian mukaan 20 minuutissa huippunopeiden junien ansiosta. Kaupungissa kukaan ei tarvitsisi autoa, eikä autoteitä edes olisi. Samalla kaupungin hiilijalanjälki olisi pyöreä nolla.

Öljyteollisuudella rikastunut kuningaskunta pyrkii monipuolistamaan talouttaan ja vähentämään riippuvuuttaan öljydollareista. Middle East Eye -sivuston mukaan uuden The Line (Linja) -kaupungin rakennustyöt on määrä aloittaa jo ensi vuoden alussa, ja kaupungin arvellaan tuovan 48 miljardia dollaria maan talouteen sekä 380 000 työpaikkaa.

Projektin hintalappu on 100-200 miljardin luokkaa. Linjakaupunki sijaitsisi jo aiemmin suunnitellun, uusiutuvaan energiaan ja uusiin teknologioihin perustuvan NEOM-kaupunkialueen sisällä Saudi-Arabian luoteisosassa.

 

Arvostelijoiden mukaan kyse onkin sijoittajien kanssa vaikeuksiin ajautuneen NEOM-hankkeen pelastusyrityksestä uudelleenbrändäyksellä. Neomia on pidetty maata johtavan kruununprinssi Mohammed bin Salmanin ja muiden saudijohtajien turhaimaisuusprojektina.

”Kaikki NEOMista kuultu vaikuttaa joltakin, joka pälkähti saudiviranomaisen päähän tämän katsoessa scifi-leffaa neljältä aamuyöstä ja sai tämän sanomaan ’tuopa näyttää siistiltä, upotetaanpa tuohon sata miljardia dollaria’,” totesi Lähi-idän toimittaja Gregg Carlstrom Twitterissä.

NEOMin rakennusprojektia on varjostanut se, että Saudi-Arabia on pakkosiirtänyt alueella asuvaa al-Huwaitat-heimoa kotiseudultaan. Heimon jäseniä on myös siepattu ja vangittu. Heimo on vedonnut YK:hon pakkosiirron pysäyttämiseksi, kertoi al-Jazeera lokakuussa 2020.

Monet ihmisoikeusaktivistit ovatkin vaatineet, että absoluuttisena monarkiana johdettu saudivaltakunta keskittyisi huikentelevien tulevaisuuskaupunkien visioinnin sijasta ihmisoikeustilanteensa ja oikeusvaltionsa kehittämiseen.

 

Saudi-Arabian johtajat eivät ole ensimmäisiä ihmisiä, joiden haaveissa on siintänyt kokonaisen kaupungin rakentaminen tyhjästä. Onpa moni nykyajan kaupunkikin syntynyt jonkin historiallisen hallitsijan päätöksestä.

Läheltä löytyvä esimerkki on Pietari, jonka vaikeat rakennustyöt 1700-luvun alussa maksoivat tuhansien venäläisten maaorjien ja ruotsalaisten sotavankien hengen.

Insinööreille, arkkitehdeille ja teknokraateille ajatus kaupungin rakentamisesta tyhjän päälle on houkutteleva; orgaanisesti kasvaneet kaupungit ovat usein tehottomia sekasotkuja, joita voisi helposti paperilla parantaa, jos ne saisi suunnitella kokonaan uusiksi.

Eräs tällaiseen hankkeeseen hurahtanut yrittäjä oli elokuvatuottaja ja yritysmagnaatti Walt Disney (1901-1966), jonka nimeä kantaa maailman mahtavin mediayhtiö.

 

Mikki Hiiren, animaatioklassikoiden sekä Disneylandin luoja ei jäänyt ikääntyessään lepäämään laakereillaan. Elämänsä ehtoopuolen suurprojektiksi Disney valitsi Floridan Disney Worldin rakentamisen ja siihen liittyvän kunnianhimoisen hankkeen.

Sen nimeksi tuli EPCOT (Experimental Prototype Community of Tomorrow), eli vapaasti suomentaen huomispäivän kokeellinen yhteisö. Tarkoituksena oli rakentaa Disneyn omistamalle maalle Floridaan kaupunki, joka toimisi ”elävänä pohjapiirustuksena” tulevaisuudelle.

”Siitä tulee huomispäivän yhteisö, joka ei koskaan valmistu, vaan esittelee ja testaa jatkuvasti uusia systeemejä. EPCOT tulee aina olemaan amerikkalaisen kekseliäisyyden ja yritteliäisyyden näyttämö,” Disney kuvaili visiotaan lyhytelokuvassa ennen kuolemaansa vuonna 1966.

Kaupunki olisi ollut futuristinen versio Yhdysvaltain historiasta löytyneistä yhtiöiden omistamista kylistä, joissa yhtiön työntekijät asioivat yhtiöiden kaupoissa yhtiöiden omilla valuutoilla.

Disneyn omistamaan kaupunkiin olisi kuulunut uudenaikainen julkinen liikenne Saudi-Arabian visioiden tapaan. Disney näki EPCOTin ratkaisuna Yhdysvaltain kaupunkeja 1960-luvulla yhä etenevissä määrin vaivanneisiin nopean urbanisaation ongelmiin.

Walt Disneyn visio jäi toteutumatta. Kun yhtiön perustaja kuoli vuonna 1966 ja Disneyn laiva menetti visionäärikapteeninsa, yhtiö luopui suunnitelmasta sen epäkäytännöllisyyden takia ja keskittyi täysillä Disney Worldin kehittämiseen huvipuistona.

EPCOTin futuristinen henki jatkoi elämää muun muassa Disney Worldin yksiraiteisen rautatien muodossa. Vuonna 1982 puistoon avattiin myös futuristinen EPCOT-puisto, jonka arkkitehtuurin innoituksena toimivat Walt Disneyn alkuperäiset suunnitelmat.