Sähköautojen uusi polvi

Jyrki Jantunen
Tiede 4.8.2008 07:56

Virta vie nyt autoja pidemmälle ja nopeammin.

Kalifornian Piilaakso on saamassa uuden teollisuudenhaaran litiumakkutekniikkaa käyttävistä sähköautoista.

Itse kuvernööri Arnold Schwarzenegger oli vieraana Tesla-sähköurheiluauton julkistamistilaisuudessa. Ensimmäiset sata Roadsteria myytiin heti 100 000 dollarin kappalehintaan. Ostajat saavat kuitenkin odotella autojaan vuoden, valmiina on vasta prototyyppi.

Kaksipaikkainen Tesla Roadster ei ole mikään golfkärry: kiihtyvyys nollasta sataan neljä sekuntia, huippunopeus 210 km/h ja toimintasäde yhdellä tankkauksella eli 3,5 tunnin latauksella 400 kilometriä.

Suorituskyvyssä sen voittaa samassa hintaluokassa ainoas­taan toinen sähköauton proto­tyyppi Wrightspeed X1 (SK 22/2006). Perinteiset urheiluautot jäävät villasukkasarjaan.

Tesla Motorsin suunnitelmana on käynnistää jo vuonna 2008 neliovisen sähköauton tuotanto. Sen arvioitu hinta olisi alle 50 000 dollaria. Toteutuessaan se olisi kymmeniin vuosiin ensimmäinen todellinen haaste perinteisille autonvalmistajille.

Tesla ei ole hankkeissaan yksin. Commuter Cars -yhtiön Tangon ensimmäisen koekappaleen hankki näyttelijä-ohjaaja George Clooney vuosi sitten.

Puolitoista metriä korkeaa Tangoa ei voi kutsua kaunottareksi, ja kun lippulaivaa T600-mallia myydään peräti 108 000 dollarin hintaan, lienee yleisömenestys vielä etäällä. Tavoitteena on sarjavalmistus ja alkuvaiheessa 20 000 dollarin hinta, joka ajan myötä laskee.

Plussapuolella Tangossa kuten muissakin sähköautoissa on edullinen käyttö. Sähköenergialla eteneminen maksaa jopa alle viidenneksen siitä mitä bensiinillä.

Lisävauhtia vihertäville sähköautohankkeille antaa USA:n julkistama pyrkimys kasvihuonekaasujen vähentämiseen. Eturintamassa kärkkyy Kalifornia, joka aikoo vähentää kasvihuonepäästöjä 25 prosenttia vuoteen 2020 – liikenteessä siis noin vuoden 1990 tasolle.

Teksti
Kari Tyllilä
SK 44/2006