Nyt se tapahtui: Tekoäly opetteli nollasta neroksi ilman ihmistä

AlphaGo Zero hakkasi strategisessa go-pelissä aiemman version itsestään 100–0.
Tiede 18.10.2017 20:00
Go on kaksin pelattava lautapeli. Sen mahdollisten pelitilanteiden määrä on liki loputon: 10 potenssiin 170.
Go on kaksin pelattava lautapeli. Sen mahdollisten pelitilanteiden määrä on liki loputon: 10 potenssiin 170. © DeepMind

Googlen DeepMind -firman kehittämä AlphaGo-tietokoneohjelma kohautti maailmaa maaliskuussa 2016. Se pelasi strategista go-peliä 18-kertaista maailmanmestaria Lee Sedolinia vastaan ja voitti 4–1.

Tulos nousi otsikoihin, koska oli oletettu, ettei tekoäly saavuta tällaista fiksuutta vielä vuosikymmeniin. 

Toukokuussa 2017 järjestetyssä turnauksessa vieläkin viisaammaksi harjoitettu AlphaGo nujersi kaikki muutkin go-pelin huiput, mukaan lukien maailman tämänhetkisen ykkösen, suurmestari Ke Jienin.

Nyt ohjelma kuitenkin kohtasi voittajansa: AlphaGo Zeron.

Toisin kuin entiset AlphaGot, Zero oppi nollasta neroksi ihan yksin, ilman ihmisen apua, sen kehittäjät DeepMindista kertovat Nature-lehdessä