Näin hallitset näläntunnetta: syö kasvikset ja proteiinit ensin

Diabeetikkojen kannattaa syödä hiilihydraatit viimeisenä, selviää tutkimuksesta.
Tiede 13.7.2015 13:30
Mies grillaa makkaraa ulkona. © Sixten Johansson / LEHTIKUVA

Eri elintarvikkeiden syömisjärjestys vaikuttaa huomattavasti verensokeri- ja insuliinitasoihin ylipainoisilla ja diabeteksesta kärsivillä ihmisillä, selviää Diabetes-Care lehdessä julkaistusta uudesta tutkimuksesta.

Tutkijat toteavat, että heidän saamillaan tuloksilla voi olla merkittävä vaikutus varsinkin diabeetikkojen ja muiden korkean terveysriskien potilaiden ravinto-ohjeistuksiin.

Tutkimuksessa oli mukana 11 koehenkilöä, joilla oli diagnosoitu tyypin 2 diabetes ja jotka olivat kaikki ylipainoisia tai lihavia. Potilaiden verensokeritasot mitattiin aamulla, 12 tuntia ennen kuin he söivät viimeisen ateriansa.

Tutkimuksen ateriakokonaisuus käsitti ciabatta-leipää, tuoremehua, broileria, salaattia, tomaattia, vähärasvaista kastiketta ja höyrytettyä parsakaalia voilla.