Marsista löytyi valtavat määrät maanalaista jäätä – voi tulevaisuudessa sammuttaa astronauttien janon

Jääkerrokset valaisevat aikaa, jolloin planeetalla virtasi nestemäistä vettä.
Tiede 15.1.2018 12:21
Nasan väritetyssä kuvassa näkyvät eroosion paljastamat maanalaiset jääkerrokset. © NASA/JPL-Caltech/UA/USGS

Marsin geologian tutkijat ovat löytäneet satelliittitutkimuksessa todisteita suurista jäävarannoista punaisen planeetan pinnan alla. Jääkerrostumia havaittiin planeetan pinnan tuntumasta, ja ne ulottuvat jopa sadan metrin syvyyteen.

Maanalainen Mars on huonosti tunnettu, sillä vierasta planeettaa on vaikea tutkia pintaa syvemmältä. Jäätä on tiedetty löytyvän planeetan pinnan läheisyydestä, mutta jääkerrosten syvyyttä ja rakennetta on tunnettu kehnosti.

Uudessa tutkimuksessa satelliittia käytettiin kuvaamaan alueita, joilla planeetan eroosio oli kuluttanut maaperän pintaa ja paljastanut sen syvempiä kerroksia.

Kahdeksasta eri kohteesta löytyneet jääkerrokset valaisevat Marsin muinaishistoriaa – aikaa, jolloin planeetalla virtasi nestemäistä vettä.

Maanalainen jää saattaa tulevaisuudessa olla arvokas resurssi Marsin tutkijoille. Planeetalle saapuvat astronautit voivat mahdollisesti käyttää sitä juomaveden lähteenä miehitettyjen Marsin-tehtävien aikana.