Tähtäimessä maa

Planeettojen joukossa risteilee suuri määrä asteroideja ja komeettoja. Osa niistä leikkaa Maan radan. Ennemmin tai myöhemmin tapahtuu törmäys.

15 kilometrin läpimittainen Ganesa-asteroidi on piirtänyt infrapunasatelliitin ottamaan kuvaan punaisten pisteiden jonon. © NASA
Tiede 09.08.2019 06:00
Teksti Markus Hotakainen Kuvat Nasa

Suuren asteroidin uhreiksi joutuneilla dinosauruksilla oli armonaikaa vielä toistakymmentä miljoonaa vuotta, kun nykyisen Lappajärven tienoo muuttui äkisti kosmiseksi maalitauluksi.

Puolitoistakilometrinen asteroidi kiisi kohti maapalloa kymmenien kilometrien sekuntinopeudella. Maan ja Kuun välimatka taittui kahdessa tunnissa.

Asteroidi tunkeutui ilmakehään ja alkoi kuumentua. Kaksi sekuntia myöhemmin se jo iskeytyi maankamaraan.

Mitään ei ollut tehtävissä. Toisaalta ketään ei ollut mitään tekemässäkään.

Entä nyt, 77 miljoonaa vuotta myöhemmin?

Jos Lappajärven parikymmenkilometrisen kraatterin synnyttäneen asteroidin kokokaima olisi suuntaamassa kohti Maata, tietäisimme siitä vuosia etukäteen.

”Tällä hetkellä tunnemme noin 95 prosenttia yli kilometrin läpimittaisista lähiasteroideista, sillä suuret kappaleet on helpompi löytää. Yli 40-metrisistä olemme kuitenkin löytäneet vasta vajaan kolmanneksen”, arvioi Davide Farnocchia, joka on tutkijana Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Neo-keskuksessa (Center for Near Earth Object Studies).

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu