Maailmankaikkeuden vanhin molekyyli lymysi tuhansien valovuosien päässä – löytyi lentokoneeseen rakennetun observatorion avulla

Molekyylin löytämisessä käytetty SOFIA on eräänlainen Maan pinnalla sijaitsevan ja avaruuteen lähetetyn teleskoopin välimalli.
Tiede 25.4.2019 07:29
Molekyyli havaittiin 3 000 valovuoden päästä Joutsenen tähdistöstä.
Molekyyli havaittiin 3 000 valovuoden päästä Joutsenen tähdistöstä. © Nasa / ESA / Hubble / Judy Schmidt

Alkuräjähdyksen aikaan universumin syntykouristuksissa aine oli niin tiheästi pakattua ja kuumaa, ettei se alkuun muodostanut edes atomeita, monimutkaisista molekyyleistä puhumattakaan.

Vasta aineen levittäydyttyä ja jäähdyttyä muodostuivat ensimmäiset vety- ja heliumatomit sekä pieni määrä litiumia. Pian seurasi myös ensimmäinen atomien liitos, eli molekyyli.

Ensimmäisen molekyylin arvellaan olevan heliumista ja vedystä syntyvä hydrohelium, jonka läsnäolo on nyt ensimmäistä kertaa havaittu avaruudesta omassa galaksissamme.

Havainnon tekemiseen käytettiin Nasan lentokoneen sisään rakennettua observatoriota.

Nasan SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) lensi lähes 14 kilometrin korkeudella ilmakehässä, hieman matkustajalentokoneita korkeammalla.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu