Löytyikö Venuksesta elämän henkäys? Mikrobin sormenjälki havaittiin polttavan planeetan ilmakehässä

Ainoa tutkijoiden tuntema luonnollinen selitys naapuriplaneetan ilmakehästä havaitulle kaasulle on mikrobien toiminta.
Tiede 15.9.2020 10:04
Tiedeyhteisön sähköistänyt havainto tehtiin Hawaijilla sijaitsevalla The James Clerk Maxwell -teleskoopilla. © Will Montgomerie/EAO/JCMT

Elämän etsintä maapallon ulkopuolisesta Aurinkokunnasta on tähän asti keskittynyt naapuriimme Marsiin, mutta maailmankaikkeudella on tapana yllättää tutkijansa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan ensimmäinen vieraan planeetan elämänmuoto saattaakin Marsin sijaan löytyä ääriolosuhteistaan tunnetulta Venukselta, jonka varaan harvempi tutkija oli pannut toivoa.

Maanantaina 14. syyskuuta julki tulleessa tutkimuksessa kansainvälinen tutkijaryhmä havaitsi Venuksen ilmakehästä merkkejä kaasusta nimeltä fosfiini, joka on fosforin ja vedyn yhdiste. Nykytieteen käsitysten mukaan tätä kaasua voisi kiviplaneetalla muodostua vain elävien, hapettomassa ympäristössä elävien mikrobien tuotteena.

Mikrobien ohella kyseistä kaasua on luonut lähinnä ihminen laboratorioissa ja teollisuudessa, minkä lisäksi sitä muodostuu Jupiterin ja Saturnuksen kaltaisten kaasujättiläisten sisustassa. Mikään elämään liittymätön luonnollinen prosessi ei kiviplaneetalla tiettävästi pysty kyseistä yhdistettä luomaan – ainakaan nyt havaituissa määrissä.