Lentoliikenteeseen povataan mullistusta: sähkö romauttaa hinnat ja avaa lentoyhteydet myös pikkukaupunkeihin

Harppaukset akkuteknologiassa ovat nopeuttaneet sähkölentokoneiden kehitystä. Norja haluaa sähköistää lyhyet kotimaan lentonsa vuoteen 2040 mennessä.
Tiede 29.7.2020 12:08
Toistaiseksi suurin pelkästään sähköä voimanlähteenään käyttänyt lentokone on yhdeksänpaikkainen. Alun perin polttomoottorikäyttöisen Cessna Caravanin muuntamisesta sähkötoimiseksi vastasivat Magnix ja Aerotec -yritykset.
Toistaiseksi suurin pelkästään sähköä voimanlähteenään käyttänyt lentokone on yhdeksänpaikkainen. Alun perin polttomoottorikäyttöisen Cessna Caravanin muuntamisesta sähkötoimiseksi vastasivat Magnix ja Aerotec -yritykset. © Magnix

Ulkoa katsottuna lentokoneessa ei ollut mitään poikkeavaa. Sisältä yhdeksänpaikkainen Cessna Caravan 308B -potkurikone oli kuitenkin myllätty uusiksi.

Alkuperäinen 750 hevosvoiman kaasuturbiinimoottori oli korvattu vastaavan tehoisella sähkömoottorilla. Akut ja testissä tarvittavat mittarit oli sijoitettu matkustamoon, jossa niiden seuranta lennon aikana olisi mahdollisimman helppoa.

Maailman suurin sähkölentokone nousi siivilleen toukokuussa 2020 pieneltä lentokentältä Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Testilento kesti ainoastaan 30 minuuttia. Kyydissä oli vain lentäjä. Silti testi ennakoi ilmailussa orastavaa vallankumousta.

 

Ajatus sähköllä toimivista lentokoneista on kiinnostanut ilmailuväkeä jo pitkään. Kehitystä ajaa ennen kaikkea kaksi tekijää: tarve leikata hiilidioksidipäästöjä ja halu pienentää lentämisen kustannuksia.