Lasten ja nuorten suosimien pelien rahastusmekaniikat muistuttavat uhkapelaamista, varoittaa tutkimus

Niin kutsutut loot box -mekaniikat halutaan Britanniassa tuoda uhkapelaamista koskevan lainsäädännön piiriin lasten suojelemiseksi.
Tiede 8.4.2021 07:33
Mobiilipelien yllätyslaatikoiden on todettu kiinnostavan lapsia. Kuvituskuva.
Mobiilipelien yllätyslaatikoiden on todettu kiinnostavan lapsia. Kuvituskuva. © Mikko Stig / Lehtikuva

Alun perin mobiilipeleissä käytetyt ja sittemmin myös muunlaisiin peleihin levinneet loot box -mekaniikat eli lootti- tai yllätyslaatikot ovat videopelialalla kiistanalainen aihe. Laatikoita ostamalla ja niitä avaamalla pelaaja voi voittaa peliinsä lisäsisältöjä, esimerkiksi pelihahmolle annettavia koristeita. Pelaaja ei ostaessaan tiedä yllätyslaatikon sisältöä.

Moni on verrannut mekaniikkaa hedelmäpelien kaltaisiin uhkapeleihin. Nyt tälle syytökselle on löytynyt myös tieteellistä perustaa. Tuoreen kokoomatutkimuksen mukaan yllätyslaatikoiden ja uhkapelaamisen välillä todettiin yhteys lähes kaikissa tehdyissä tutkimuksissa.

Britannian Plymouthin ja Wolverhamptonin yliopiston tutkijat kävivät läpi 13 aiheesta tehtyä tutkimusta ja totesivat, että näistä 12:ssa havaittiin selvä yhteys loottilaatikoiden ostamisen ja rahapeliongelmien välillä.

Erään tutkimuksen mukaan loottilaatikoiden ostamisella oli joko yhtä vahva tai vahvempi yhteys uhkapeliongelmiin kuin esimerkiksi masennuksella ja huumeiden käytöllä.

Loottilaatikot ovat tutkimuksen mukaan lasten suosiossa. Analyysin mukaan Britanniassa pelejä pelaavista lapsista jopa 40 prosenttia oli ostanut yllätyslaatikoita.

Tutkimuksissa on todettu myös, että pieni osa pelaajista käyttää suurimman osan mikromaksuihin upotetuista rahoista. Noin viisi prosenttia eniten rahaa käyttäneistä pelaajista tuotti jopa puolet koko liikevaihdosta.

Tutkijat toteuttivat myös oman kyselytutkimuksensa siitä, mikä motivoi ihmisiä käyttämään rahaa pelimaailman esineisiin. Yleinen syy oli paitsi jäämisen pelko tilanteissa, joissa omissa sosiaalisissa piireissä muutkin ostivat laatikoita tai jokin esine oli saatavilla loottilaatikoista vain lyhyen aikaa.

 

yllätyslaatikot ostetaan usein pelin sisäisellä valuutalla, jota on kuitenkin hankittava oikealla rahalla. Arvostelijoiden mukaan mekaniikan tarkoituksena on sumentaa ostopäätöksen ja oikean rahan välistä yhteyttä. Tällöin pelaaja ei välttämättä ymmärrä yhtä hyvin sitä, kuinka paljon rahaa tulee käyttäneeksi.

Pelejä kehittävien yhtiöiden tavoitteena on pitää maksavat asiakkaat mahdollisimman pitkään koukussa tällaisten pikkuostosten tekemiseen.

”Peleistä on tulossa palveluja, jossa pelin käynnistäminen on vasta rahastuksen alku, ja suuret rahat liikkuvat vuodesta toiseen pelaamista jatkavissa yhteisöissä”, kommentoi raportissa analyytikko Lewis Ward.

Taloudellisen kannustimet loottilaatikoiden käyttöön ovat suuria. Erään ennusteen mukaan yllätyslaatikot voivat tuoda pelialalle 20 miljardia dollaria vuodessa vuoteen 2025 mennessä. Nykyisin luku on 15 miljardin luokkaa.

Britanniassa ja monessa muussa maassa on kuitenkin puntaroitu mahdollisuutta, että lainsäätäjät voisivat tuoda videopelien yllätyslaatikot rahapelejä koskevan sääntelyn piiriin. Tämä käytännössä estäisi niiden käytön lapsille suunnatuissa tuotteissa.

”Näitä säännellään kuten lapsuuteni jalkapallotarroja, mutta on selvää että tuotteet ovat kehittyneet paljon niitä säänteleviä lakeja nopeammin. Lainsäädännöllisiin toimiin on ryhdyttävä”, kommentoi Britannian konservatiiviedustaja Richard Holden asiaa The Guardianin mukaan.

Tutkijoiden raportin tilasi ongelmapelaamisen vastainen GambleAware-järjestö, joka kannattaa tiukempaa alan sääntelyä.