Lasten ja nuorten suosimien pelien rahastusmekaniikat muistuttavat uhkapelaamista, varoittaa tutkimus

Niin kutsutut loot box -mekaniikat halutaan Britanniassa tuoda uhkapelaamista koskevan lainsäädännön piiriin lasten suojelemiseksi.

peliteollisuus
Teksti
Lassi Lapintie

Alun perin mobiilipeleissä käytetyt ja sittemmin myös muunlaisiin peleihin levinneet loot box -mekaniikat eli lootti- tai yllätyslaatikot ovat videopelialalla kiistanalainen aihe. Laatikoita ostamalla ja niitä avaamalla pelaaja voi voittaa peliinsä lisäsisältöjä, esimerkiksi pelihahmolle annettavia koristeita. Pelaaja ei ostaessaan tiedä yllätyslaatikon sisältöä.

Moni on verrannut mekaniikkaa hedelmäpelien kaltaisiin uhkapeleihin. Nyt tälle syytökselle on löytynyt myös tieteellistä perustaa. Tuoreen kokoomatutkimuksen mukaan yllätyslaatikoiden ja uhkapelaamisen välillä todettiin yhteys lähes kaikissa tehdyissä tutkimuksissa.

Britannian Plymouthin ja Wolverhamptonin yliopiston tutkijat kävivät läpi 13 aiheesta tehtyä tutkimusta ja totesivat, että näistä 12:ssa havaittiin selvä yhteys loottilaatikoiden ostamisen ja rahapeliongelmien välillä.

Erään tutkimuksen mukaan loottilaatikoiden ostamisella oli joko yhtä vahva tai vahvempi yhteys uhkapeliongelmiin kuin esimerkiksi masennuksella ja huumeiden käytöllä.

Loottilaatikot ovat tutkimuksen mukaan lasten suosiossa. Analyysin mukaan Britanniassa pelejä pelaavista lapsista jopa 40 prosenttia oli ostanut yllätyslaatikoita.