Kone voitti ensi kerran šakkiakin vaativamman go-pelin mestarin

Peli vaatii niin paljon luovuutta, että kone on tähän asti jäänyt kakkoseksi.

go-peli
Teksti
Marko Hamilo
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ihminen vastaan kone. Se oli symboliikka 20 vuotta sitten, kun IBM:n šakkitietokone Deep Blue voitti 10.2.1996 šakin hallitsevan maailmanmestarin Garri Kasparovin ensimmäisessä pelissä. Kasparov lopulta voitti kuusipelisen ottelun 4–2, mutta vuotta myöhemmin IBM:n hieman petrattu tekoäly voitti Kasparovin 3,5–2,5.

Kiinassa ennen ajanlaskumme alkua kehitetty lautapeli go on šakkiakin yksinkertaisemmista säännöistä huolimatta ollut kovempi haaste tekoälylle. Vaikka sen säännöt ovat yksinkertaiset eikä siinä ole erilaisia nappuloita, peli vaatii jopa šakkia enemmän strategista ajattelua. Pelissä on 19 pysty- ja vaakaviivan muodostama ristikko, joilla on 361 risteyskohtaa. Niihin voidaan asettaa 180 valkoista ja 181 mustaa pelinappulaa eli kiveä. Pelaajan on valloitettava pelilaudalta suurempi alue kuin vastustajalla on.

Go-peliä ei ole voinut voittaa valtavaan laskentakapasiteettiin perustuen vain mekaanisesti siirtoja eteenpäin laskemalla tai arvioimalla materiaalivoittoja ja -tappioita, kuten šakissa. Strateginen ajattelu go-pelissä on vaatinut siinä määrin luovuutta, että mikään tekoälyohjelma ei ole aiemmin päihittänyt ihmiskunnan parasta edustajaa.

Mutta nyt ihminen on hävinnyt tälläkin rintamalla. David Silver, Aja Huang ja Demis Hassabis Google DeepMind -tekoäly-yhtiöstä kehittivät ihmisaivojen hermoverkkojen logiikkaa jäljittelevän ohjelmiston AlphaGo, jota he opettivat kahdella eri menetelmällä. Tekoäly sai oppia avustetusti huippupelaajien aiemmin pelaamista peleistä. Se oppi myös peleistä, joita se pelasi itseään vastaan.

AlphaGo voitti 99,8 prosenttia peleistään muita go-tekoälyohjelmia vastaan. Se päihitti gon Euroopan mestarin viiden pelin ottelussa murskalukemin 5–0. Se oli ensimmäinen kerta, kun tietokoneohjelma päihitti ammattilaispelaajan täysmittaisessa go-ottelussa ilman tasoituksia. Aiemmin uskottiin, että saavutus olisi vasta vuosikymmenien päässä.

Seuraava AlphaGon haaste on pelata maailman parhaana pidettyä go-pelaajaa Lee Sedolia vastaan. Ottelu pelataan Soulissa Etelä-Koreassa ilmeisesti maaliskuussa.

AlphaGon menestystarinasta raportoi tiedelehti Nature. Saavutus valaa uskoa nopeasti kehittyvän tekoälyn valtaviin mahdollisuuksiin tulevaisuudessa. Tekoälyä tarvitaan esimerkiksi robottiautoissa.